Berlingske Business

Korsør vil være miljø-centrum

Korsør kæmper for sin Globe. Den såkaldte Green World Globe er fortsat kun på tegnebrættet, og et konsulentfirma

er netop nu i færd med at undersøge behov og brugerkreds. Det er Korsør kommunes håb at få et internationalt

miljøteknikcenter på benene på 33.500 kvm til en pris af ca. 350 mio. kr.


Konsulentfirmaet Infoconsult regner

med at være klar med en rapport om behovet for et center for miljøteknik - et såkaldt "Mart", der er

et permanent center med flere opgaver end det traditionelle messecenter, hvor virksomheder udstiller deres varer. Det skal ligge i

umiddelbar nærhed af Storebæltsbroens brofæste.


Foreløbig har Infokonsult ikke mødt kritiske

bemærkninger fra det politikere og organisationer. Dansk Industri har tilkendegivet at være positiv, og nu skal konsulenterne

i nærmere kontakt med erhverslivet, oplyser John Steenfeldt-Jensen, der er admininstrerende direktør i Infoconsult.


-

Umiddelbart tegner der sig en lille positiv pil, men intet er sikkert endnu, siger Steenfeldt-Jensen, der tidligere har løst

lignende opgaver i den offentlige sektor, og blot i et enkelt tilfælde har vendt tommelfingeren nedad.


Et forretningsmæssigt

grundlag med stor publikums- og besøgsmæssig succes er en klar forudsætning for at centeret kan overleve. Han

mener, at et miljøteknik-center er helt oplagt i Danmark, der har en stor eksport af miljøteknik, og at der ikke findes

lignende centre i Europa.


Kollegaen Flemming Larsen med titel af chefkonsulent siger om miljøbranchen:


- Der er tale

om en meget diffus branchegruppe, med store indtægter. Det er ikke let at lokalisere mange af disse virksomheder. En smedemester

kan ofte vise sig at være en toneangivende spiller på meget snævre produktområder. De reklamerer ikke, og

agerer tit i internationale netværk, så de ikke er specielt synlige i Danmark, siger han, og fortsætter:


-

Virksomhederne sælger ikke dusinvarer, og ofte handler køberne under tvang i form af regeringsdekreter. Hvis regeringen

forlanger et bestemt røgfilter monteret, vil virksomhederne naturligvis undgå udgiften så længe det er muligt,

siger Flemming Larsen.


Han mener, at disse fragmenterede virksomheder, der lever af produktion og rådgivning indenfor miljøteknologi,

kan have behov for et mart, hvor der bør tilknyttes en marketingorganisation til administrationen. Desuden vil information

via internettet være oplagt.


Globens styregruppe og borgmesteren presser ifølge Flemming Larsen på for en

snarlig udmelding fra konsulenterne, der først er klar med en rapport til september.


- Globen vil betyde trivsel for Korsør

og mulighed for synergigevinster i området. Den vil blive unik på verdensplan, da der, mig bekendt, ikke findes tilsvarende

nogetsteds i verden i dag, siger Flemming Larsen.


Borgmester Flemming Erichsen er tilfreds med, at hele planarbejdet er veloverstået.

Det har taget omkring fem år, at få planerne på plads.


- Nu er det op til erhvervslivet at udnytte mulighederne.

Som politikere kan vi kun stille rammebetingelserne op. Beliggenheden ved Storebæltsbroen er god, og EU vil muligvis være

interesseret i projektet. Det kan senere give mulighed for at rejse EU-midler, siger Korsørs socialdemokratiske borgmester,

der har hele byrådssalen bag sig i spørgsmålet om Globen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen