Berlingske Business
17:16

Koncertsal renoveres for 100 mio. kr.

2005 byder på en større ansigtsløftning til Tivolis Koncertsal, der blev bygget i 1956 og dengang var Nordens største og mest moderne koncertsal. Med et renoveringsarbejde bevares den oprindelige stil og salens unikke akustik, mens siddekomfort, tilgængelighed, bagscene-faciliteter og publikumsområder forbedres.

Renoveringen af Tivolis Koncertsal sker i samarbejde med NCC, 3 x Nielsen og Birch & Krogboe og koster 100 mio. kr. Heraf har Tivoli modtaget 25 mio. i fondsstøtte fra Augustinus Fonden og 2,5 mio. kr. fra Knud Højgaards Fond. Herudover bidrager Sahva Fonden, Fonden Realdania, Vanførefonden samt Ludvig og Sara Elsass Fond med tilsammen 5 mio. kr. for at sikre en markant forbedret oplevelse for gæster med handicap.

I udarbejdelsen af projektet er der lagt stor vægt på at forbedre forholdene for salens gæster, hvilket betyder, at publikumsområderne forøges til 1.300 kvm. Det sker ved at ombygge den nuværende spillehal til garderobe og toiletfaciliteter og ved at bygge en helt ny foyer på 700 kvm. ved siden af den nuværende bygning.

Den nye foyer bliver en cirkelformet glasbygning med adgangsforhold, cafe, bar i to etager og udsigt ud i Tivoli, mens de udvidede lokaler i selve Koncertsalen skal bruges til garderobe, toiletter, musikbutik og lounge. I loungen vil man kunne opleve Danmarks længste saltvandsakvarium med hajer, rokker osv. Loungen skal være åben hele dagen for Tivolis gæster, så Koncertsalen bliver en del af Tivoli-oplevelsen, også når der ikke er koncert.

Kærlig behandling

Under de forbedrede publikumsforhold hører også øget tilgængelighed for gæster med handicap. Koncertsalen viste i 1956 banebrydende ideer med hensyn til legende arkitektur og moderne byggeteknik, men tilgængelighed var ikke på dagsordenen dengang og blev derfor ikke en integreret del af byggeriet.

I renoveringen af salen er 10 mio. kr. øremærket til at forbedre netop disse forhold, og tilgængeligheden er tænkt med fra begyndelsen, hvilket betyder, at løsningerne fremstår som en integreret del af projektet. Den renoverede sal vil byde på f.eks. flere handicaptoiletter og elevatorer samt niveaufri adgang i stort set hele i huset.

Selve salen og dens unikke akustik bevares, men alle overflader får en kærlig behandling, og stolene bliver renoveret samt får nyt betræk. Knap to meter under sceneoverkant etableres en ny orkestergrav med plads til 80 musikere. Orkestergraven bliver ikke permanent, man kan etableres, når der er behov for det - f.eks. til de store internationale balletgæstespil.

Som noget helt nyt sløjfes adgangen til Koncertsalen fra Tietgensgade. Det betyder, at adgangen til salen hele året bliver gennem Tivoli. På den måde bliver Koncertsalen mere integreret del af Tivoli ¿ også om vinteren. Det giver mulighed for at opføre en helt ny bygning fra bagsiden af scenen og ud til Tietgensgade. Den nuværende arkade med isboderne bevares, så den nye bygningen starter i 1 sals højde over passagen, og her bygges en fleksibel øvesal på 440 kvm. med plads til 95 musikere. Bygningen vil også rumme mødelokaler samt en kantine til Tivolis medarbejdere.

Den nye Koncertsal åbner primo november, hvor Tivoli vil byde på en række åbningskoncerter, hvorefter den klassiske ''Nøddeknækkeren'' indtager salen for sidste gang.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen