Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Kendte byggefolk i nyt firma

Et par af byggebranchens kendte skikkelser har slået pjalterne sammen i generationsskiftet af den nordsjællandske entreprenørvirksomhed

HHM A/S.



Hans Henrik Mortensen, 57 år, har i mange år stået i spidsen for HHM i Hillerød, der er mest

kendt for sin omfattende typehusproduktion, der sidste år placerede HHM Boligbyg A/S, der er et søsterselskab til HHM

A/S som landets bedste typehusproducent målt på vækst. Desuden er han formand for Nyhusforeningen i Dansk Byggeri.



Generationskiftet

gennemføres med den tidligere koncerndirektør i MT Højgaard, Svend Pedersen. I forbindelse med ledelesesskiftet,

der bragte den nuværende adminstrerende direktør Kristian May til tops i organisationsdiagrammet, røg han ud sammen

med en række andre toneangivende ledere - bl.a. den tidligere koncernchef og formand for Danske Entreprenører Jørgen

Vorsholt.

Kemi og holdninger

Svend Pedersen er 47 år, og i dag en del af direktionen i HHM A/S. De to byggeprofiler

har kendt hinanden fagligt igennem 15 år, og Svend Pedersen sagde bl.a. ja til muligheden for at gå ind i HHM, fordi der

hersker stor respekt omkring HHM''s faglighed og kompetencer. Om øvelserne forud for ægteskabet siger Hans Henrik Mortensen:



-

Det er vigtigt, at kemien er i orden. Herefter skal holdningerne stemmes af.



De to erfarne herrer venter sig en hel del af fremtidens

synergigevinster. De har nemlig langt fra sammenfaldende kompetencer. Hans Henrik Mortensen er stærk inden for salg og projektudvikling,

mens Svend Pedersen styrke ligger på produktionssiden. Han skal stå for den daglige drift, mens Hans Henrik Mortensen

skal koncentrere sig om at få arbejdstiden ned på 37 timer.



HHM A/S''s kerneområder er byggeri i entrepriseform,

byggeservice, enfamiliehuse og ombygning til private.



Der er 75-100 ansatte til disse opgaver, og omsætningen ligger på

omkring 100 mio. kr. årligt. Ledelsen regner med at sætte lidt mere turbo på entreprise- og serviceområdet,

men der skal grundlæggende bygges videre på det gammelkendte koncept. Det betyder imidlertid lang fra, at firmaet skal stå

stille. Tværtimod regner ledelsen med en årlig vækstrate på ca. ti pct. årligt, hvilket ifølge

Svend Pedersen er noget nær det maksimale ved organisk vækst i byggebranchen. HHM vil ikke satse på opkøb,

så væksten skal udelukkende være organisk. Væksten skal komme via velmotiverede medarbejdere, der er fagligt

ajour via efteruddannelse. Desuden er det vigtigt at rekruttere de dygtigste i branchen og formå at fastholde dem. Derfor er

der allerede i dag ansat en personalechef. Det skal også skabe resultaterne i fremtiden.



- Vi vil have en indtjeningsgrad

over branchegennemsnittet og iøvrigt måle os med de bedste, siger Hans Henrik Mortensen, der vil studere forholdet mellem

tidsforbrug og kvalitet nøje for at nå resultaterne.



Svend Pedersen er civilingeniør, mens Hans Henrik Mortensen

har en fortid i automobilbranchen, før han gik ind i byggesektoren.



Denne markante forskel er imidlertid ikke udtryk

for en akademisering af HHM, idet virksomheden allerede i dag er langt fremme med hensyn til arbejdssikkerhed, projektstyring, videndeling,

risikostyring o.s.v.



- HHM''s systemer lever til fulde op til de store entreprenørselskaber risikostyring. Risikostyringen

er en rygradsfornemmelse hos HHM, mens den hos de større entreprenører handler om, at der findes et sæt adfærdsregler i

situationer, hvor der ikke er tilstrækkeligt kompetente folk til opgaverne, siger Svend Pedersen.



I det hele taget regner

Svend Pedersen med, at de mellemstore entreprenørvirksomheder får en bedre fremtid end de helt store.



Det skyldes,

at der er en bedre loyalitet over for arbejdsgiverne i de mindre enheder. Motivationen er desuden større, mener han. Hans Henrik Mortensen

supplerer:



- Entreprenørvirksomhed er og bliver lokal og personlig business, siger han.



HHM-direktørerne er

ikke bange for at blive slået af banen på grund af de stores indkøbsrabatter og andre stordriftsfordele.



De

mellemstore er store nok til at skaffe de gode rabatter og skal ikke aflønne flere organisatoriske lag og stabsfunktioner,

der optræder i de store virksomheder.



Hans Henrik Mortensen har to sønner i begyndelsen af 30-erne. De er begge med

i virksomheden som ledende medarbejdere, bestyrelsesmedlemmer og ejere af virksomheden. De bakker begge op om generationsskiftet,

der ventes afsluttet om fem til syv år.



Ledelsen vil ikke oplyse, hvordan ejerforholdene er imellem Svend Pedersen og

familien, men oplyser, at der arbejdes på at give ledende medarbejdere medejerskab.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen