Berlingske Business

Jysk projektmager jagter vækst med måde

Norhdavn

Den midtjyske entreprenør KPC har bredt sig til projektudvikling og henter efterhånden halvdelen af sin milliardomsætning i Storkøbenhavn, men vil ikke vokse for hurtigt.

Med særligt fokus på hovedstaden tog Herning-entreprenør og projektudvikler KPC et kvantespring i 2014 til halvanden milliard kroner i omsætning efter flere år med et salg i underkanten af milliarden. Men meget større skal KPC helst ikke blive - i hvert fald ikke for hurtigt.

»Vi får formentlig en omsætning på cirka samme niveau både i år og næste år. Vi har en overordentlig god pipeline for de kommende år, og lidt længere ude i horisonten skal vi bygge en helt ny bydel med 1.200 boliger på grunden med det nuværende psykiatriske hospital i Aarhus,« siger Jesper Jørgensen, partner og udviklingsdirektør med sæde i ledelsen for den østdanske del af KPC med særligt ansvar for udviklingsprojekterne.

nr 2

Men selv om det er gået stærkt, og KPC stadigt hyppigere dukker op i medierne og på storkøbenhavnske byggepladsskilte, er der grænser for, hvor hurtigt væksten skal ske. Det var nemlig gået lige lovlig stærkt, kort forinden først byggenedturen og siden finanskrisen satte ind. Omsætningen nåede i 2006 3,2 milliarder kroner, men så fulgte to år med tab, og salget blev over fire år barberet ned til en fjerdedel. På toppen var der over 200 mand, i dag er niveauet 100 ansatte.

Alliancer måske vejen frem

»Kunsten er at undgå fejl, og vi skal ikke være så store, at organisationen er svær at styre, det er nok erfaringen fra 00erne. Som chefer skal vi have mulighed for at være hands on med alle projekter,« fastslår Jesper Jørgensen, der arbejdede på hovedkontoret fra 2005-2007 og i 2009 kom tilbage til KPC, nu på Ballerup-kontoret.

nr 1

Derfor kan alliancer være vejen frem, som da KPC for nylig etablerede et selskab sammen med Sjælsø Management, der udspringer af den kollapsede Sjælsø Gruppe. Opgaverne med at styre de overtagne byggeprojekter herfra er nemlig ved at klinge af.

»Med et strategisk samarbejde får vi adgang til Sjælsøs kapacitet, og vi tilfører en finansiel styrke, en entreprenørdel og en pipeline med projekter,« pointerer Jesper Jørgensen.

KPCs igangværende byggeopgaver og projekter omfatter en del på hjemegnen ved Herning og i det øvrige Jylland samt en stribe bolig- og erhvervsbyggerier i hovedstaden.

Rødder på heden

KPC kan føre rødderne tilbage til 1979, da civilingeniøren Kurt Poulsen oprettede et byggefirma, som hurtigt blev omdannet til et entreprenørselskab. Helt præcist var – og er – KPC styringsentreprenør, hvor ingeniører og konstruktører leder byggeprocessen, som bliver udført af underentreprenører.

KPC skal fortsat ikke have håndværkere ansat, for kompetencerne ligger i det overordnede, styringen, og ikke i selv at svinge hammer og murerske.

Gradvist bevægede KPC sig også ind i projektudvikling, så firmaet eksempelvis finder en grund og udvikler boliger eller kontorer og siden finder brugere, købere eller investorer. I nogle tilfælde kan KPC udvikle og opføre boliger, som bliver solgt til private, i andre tilfælde samarbejder virksomheden med for eksempel pensionskasser eller kommuner. KPC kan også mere langvarigt eje bygninger, men det er ingen hovedaktivitet.

Poulsen-familien sidder på flere poster og langt de fleste aktier, dog med seks chefer som partnere, deriblandt Jesper Jørgensen.

KPCs strategi omfatter, at byggeri og udvikling skal fylde nogenlunde lige meget i regnskabet – det samme gælder fordelingen mellem Jylland-Fyn og Østdanmark, altså især Storkøbenhavn.

pt

»Det er herovre i hovedstaden, det går stærkest, og her pengene er. Men selv om det er et stort hav, er her også flere fisk, så det vil nok fortsat være i Jylland, at vi har den største markedsandel,« vurderer udviklings-direktøren.

I selve hovedstaden er KPC i øjeblikket aktiv i blandt andet Ørestad, Nordhavn og Sydhavnen samt på Frederiksberg og Østamager, men Jesper Jørgensen har også kig på Herlev, Gladsaxe, Rødovre og – lidt længere væk – Køge, Roskilde samt Hillerød. Blot skal væksten altså ske kontrolleret, så han og den øvrige KPC-ledelse bevarer overblikket.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen