Berlingske Business

Juvel-direktør sprang ud som iværksætter

Hvor Peter L. Clausen før havde produktchefer og salgschefer at uddelegere til, udfører han nu det meste arbejde selv.

Men han blev grebet af ideen og nyder at konkurrere med store europæiske byggekoncerner.



I tusind år har byggefolk

placeret et afløb fra baderum midt i gulvet. Det har de gjort for at opnå den størst mulige vandtæthed.





Men hvem kender ikke problemet med søen, der altid står tilbage,eller de store flotte fliser, der er skåret

til ukendelighed omkring det ofte skævt placerede afløb.



Det problem kan løses ved at forsyne gulvafløbet

med sider, (flanger) der gør det muligt at placere afløbet helt op til en væg, hvor siderne danner en vandtæt

overlapning med vægbeklædningen. Dermed får du et smukt og diskret afløb, og det er slut med smadrede fliser.



Produktet,

der måske kan løse problemet , hedder Unidrain.



Og da Peter L. Clausen, indtil for et halvt år siden administrerende direktør

i den store norsk-ejede producent af køkkenvaske Juvel, så unidrain var det eneste, der ærgrede ham, at han ikke

havde fået ideen selv.



Han overvejede et øjeblik at lade den nye type afløb producere i Juvel-regi. Men her

passede det ikke ind. I stedet tog Peter L. Clausen (44 år) efter moden overvejelse en stor beslutning.



Han forlod Juvel

i bedste forståelse med virksomhedens ejere og skød penge og sin egen arbejdsindsats ind som administrerende direktør

og medejer af Unidrain - det firma, der havde opfundet afløbet og fået det patenteret i store dele af verden.



Ham,

der præsenterede Peter L. Clausen for produktet, var Claus Dyre - arkitekt og produktudvikler. I dag udgør Dyre og Clausen

sammen ledelsen i Unidrain, hvor Peter L. Clausen står for salg og administration, mens Claus Dyre er produktudvikler og markedsfører.

Med i selskabet er et par private investorer og Teknologisk Instituts udviklingsselskab, Teknologisk Innovation A/S.

Stor

beslutning

For Peter L. Clausen var beslutningen ikke alene stor - den var heller ikke så let. Han havde et godt job som adm.

direktør - han havde omfattende branche-erfaring og han var vant til at uddelegere opgaver til en stab af produktchefer og

markedschefer i en stor organisation.



I dag sidder han og sælger ved telefonen og har absolut ingen at uddelegere til.

Han er også gået ned i løn. Til gengæld er hans arbejdstid nærmest ube-grænset.



Måske

af samme grund er Peter L. Clausen også en af de få danske direktører i større virksomheder, der har vovet

at springe ud som iværksætter.



- For mig er der ingen plan B, siger Peter L. Clausen, det her skal lykkes.



Lige

for tiden er der en del, der tyder på at Clausen og Claus Dyre får heldet med sig. I hvert fald ringer telefonerne lystigt,

mens ErhvervsBladet er på besøg i de beskedne kontorlokaler i Kgs. Lyngby nord for København. Som produkt er Unidrain

gået fra "proven concept" som Dyre siger , til "proven product" - nu gælder det om at vise, at Dyre

og Clausen kan få en rentabel virksomhed ud af Unidrain. Foreløbig er der skudt et højt et-cifret million-beløb

i projektet. Afløbene er i forhandling hos alle de førende VVS-grossister i Danmark og i næste fase drejer det

sig om at gå internationalt, så nogle af de "ret mange penge", der er brugt til patentansøgninger, kan

komme ti-fold igen.

Sjovt at konkurrere

- Det, der fascinerer mig ved vores projekt, er ikke mindst, at vi er i konkurrence

med store verdensomspændende producenter af byggeprodukter som schweiziske Geberit og tyske Aco, siger Peter L. Clausen.



Han

henviser til, at de to internationale koncerner har overtaget henholdsvis "Blücher" i Vildberg i Vestjylland og det

gamle Plastmo i Ringsted. De to koncerner gør det også i afløbssystemer om ,end de ikke er kommet op med et produkt,

der ligner Unidrains.



-For os handler det om at bevise, at vi via produktudvikling kan få skabt en ny international virksomhed

i et i øvrigt hårdt et marked, siger Claus Dyre og Peter Clausen.



Alt i Unidrain vil i princippet blive baseret

på danske underleverandører og outsourcing. Men i den fase, hvor virksomheder er nu, er det kun produktion og lagerføring,

der ligger uden for virksomhedens regi.



Produktudvikling, salg, markedsføring, byggevejledning til kunder og kontakter

til byggebranchens fagfolk må Unidrains to direktører, og deres ene medarbejder, Jesper, selv påtage sig. Peter

L. Clausen ser lige nu den største udfordring i at organisere salget og sikre, at det kommer til at forløbe så

hurtigt, at likviditeten i firmaet bliver positiv. Vækstpotentialet er der, men det tager lang tid at komme ud til alle potentielle

kunder . Den helt store efterspørgsel ventes at komme efterhånden som arkitekter tager det til sig. Foreløbig

har de reageret meget positivt.



- De bedste man kunne gøre for iværksættere som os var måske at give

os et års skattefrihed mens vi bygger op.



Vi har jo stadig både terminer og forpligtelser privat, som vi skal have klaret,

mens vi venter på det helt store gennembrud, slutter Peter L. Clausen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen