Berlingske Business
16:16Goldman Sachs-boss driller London

Investeringslyst i Bulgarien

Investeringslyst  i Bulgarien - 1

Fritidshuse. Ferieboliger skyder lystigt frem langs den bulgarske østkyst mod Sortehavet, og bag mange af projekterne står danske investorer, der har fået øjnene op for vækstmulighederne i det blomstrende Østeuropa.

(BULGARIEN) Kystlinjerne i Frankrig, Italien, Spanien, Grækenland og senest Tyrkiet har længe været udsat for en større kolonisering fra udenlandske feriebolig-investorer. Nu er turen så kommet til Bulgarien, hvor lave priser og et skønt klima lokker flere danske bygherrer til.

Hvidvinen er lige så kold. Himlen lige så blå. Og Sortehavet er lige så indbydende som konkurrenterne Middel-, Adriater- og Atlanterhavet. Men det lave prisniveau og store vækstpotentiale i Bulgarien får mange danske feriebolig-projekter til at vende næsen længere mod øst. Et af dem er Nano Properties med John Norden og Herbert Nathan ved roret, og de er begge er blevet grebet af den bulgarske ånd.

- Først og fremmest er det jo et fantastisk land. Og derfor tror vi også på, at der er et stort marked for ferieboliger, som ligger i første række til vandet, men uden samme høje prisniveau, som man ser det i for eksempel Frankrig og Spanien, siger Herbert Nathan.

Væksten er lige om hjørnet

Endnu er jordpriserne og byggeomkostningerne så lave i Bulgarien, at ferieboligprojekterne både er interessante for bygherrerne og de investorer, der tror på prisstigningerne i fremtiden. Den 1. januar 2007 forventes Bulgarien optaget i EU, og derfor oplever hele landet en stigende interesse fra udenlandske investorer, der enten ønske at etablere sig eller eksportere varer og tjenesteydelser. Og den bølge vil Nano Properties naturligvis gerne ride med på.

- Jeg tør ikke sætte tal på vækstmulighederne. Men for os er der ingen tvivl om, at der er et stort marked blandt danskere, der har fået friværdi i egen bolig og måske synes, at sommerhuspriserne derhjemme har nået toppen. De vil uden tvivl begynde at kigge på mere attraktive feriebolig-investeringsmuligheder, siger Herbert Nathan.

Ti grunde til ét projekt

Herbert Nathan og hans partner er gået målrettet efter byggegrunde ved kystlinjen i områder, der endnu ikke er spoleret af store hoteller og larmende diskoteker.

Foreløbig har de købt ti grunde med et samlet areal på over 250.000 kvadratmeter, og de fleste af stederne er der kun visioner og tanker inden for øjets rækkevidde. Og selvfølgelig en helt fantastisk natur.

- Vores segment er ikke gæsterne på Sunny Beach. Vi går efter noget, der har en højere kvalitet og er mere eksklusivt. Derfor har det også været vigtigt for os at sikre, at områderne ikke udvikler sig i retning mod forlystelsesparker og fester, forklarer Herbert Nathan.

I modsætning til de meget "turistede" områder i Bulgarien har området omkring "Balchik Heights", som er Nano Properties pilotprojekt, få ejere med en fælles interesse i at bevare idyllen.

Golf og billig gourmet

At Bulgarien er et land i kraftig vækst er ikke vanskeligt at få øje på, når man kører langs kysten. Overalt annonceres der på store skilte med byggeprojekter i alle afskygninger.

- Om få år ligger der tre golfbaner inden for gåafstand af Balchik Heights, og efterhånden er vel næsten alle over halvtreds golfentusiaster. Det var naturligvis med i overvejelserne, da vi købte grunden, smiler Herbert Nathan.

Mens man venter på, at golfbanerne bliver færdige, kan man nyde en femretters menu med kølig hvidvin for omkring 100 kr. Desuden er solnedgangen og udsigten over vandet ganske gratis.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen