Berlingske Business

Ingen hjælp at hente for Sjælsø hos stifterbrødrene

Ib Henrik Rønje.
Ib Henrik Rønje. Foto:

Brødrene Ib Henrik og Torben Rønje beklager, at deres livsværk , Sjælsø Gruppen, må kaste håndklædet i ringen. Men de vil næppe deltage i en økonomisk redningsaktion.

Ib Henrik Rønje, der sammen med sin bror Torben, stiftede ejendomsudviklingsselskabet Sjælsø Gruppen i 1977, håber at det lykkes at finde frem til en redningsplan.

Sjælsø Gruppen er bukket under for likivditetspresset og ledelse besluttede natten til onsdag at anmelde rekonstruktion til Skifteretten i Hillerød i håb om at finde en finansiel udvej

"Jeg håber, det lykkes for dem, og det burde kunne lykkes. Men jeg må nok medgive, at det ikke ser nemt ud med det finansieringssystem, vi har i dag," siger Ib Henrik Rønje til Berlingske Business og fortsætter:

"Vores branche er afhængig af mange spillere, ikke mindst finansieringskilder, og flere af dem er ganske enkelt væk. Og flere af de banker, der er tilbage, kan eller må ikke låne mere ud, så det er saftsuseme en svær opgave og en næste håbløs situation."

Vil de to Rønje-brødre som Sjælsø-grundlæggere gå med i ny finansiering og/eller købe projekter ud?

"Det kan jeg ikke forestille mig, det er et afsluttet kapital, og vi driver en anden forretning i dag, men Sjælsø har en masse gode projekter."

De to Rønje-brødre stiftede som ganske unge Sjælsø Gruppen i 1977, og det blev i årenes løb til en succesfuld, børsnoteret developervirksomhed med en stribe store byggeprojekter på track recorden.

I 2006 begyndte problemerne så småt for byggeriet, og Sjælsø Gruppen fik SG Holding som storaktionær. De nye storaktionærer købte i 2009 brødrene Rønje ud, og de har sine drevet ejendomsudvikling i mindre omfang og i eget regi.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen