Berlingske Business

Indgreb vil koste husejere dyrt

Dansk Ejendomsmæglerforening, DE, slås for at bevare forhandlingerne med de bygningssagkyndige. Ellers går det ud

over konkurrencen, og hussælgerne bliver de store tabere, mener DE.







Det sker efter, at Økonomi- og Erhvervsminister

Bendt Bendtsen har bebudet et indgreb, der skal sikre, at mæglerne ikke benytter sig af en økonomisk klemme på

de sagkyndige, så de pynter på rapporterne af hensyn til salgsarbejdet.



Sagen startede i fjernsynsprogrammet Pengemagasinet,

der afslørede at mange sagkyndige følte sig presset til at beskrive husene mere flatterende end de burde for at få

opgaver fra mæglerne.







Returkommissions-lignende forhold kom ligeledes for en dag, og et enkelt forhold er blevet

politianmeldt i den forbindelse. Økonomi- og Erhvervsministeriet har udfærdiget et aftaleudkast, som DE i et brev har kommneteret

på. Heraf fremgår det, at den nuværende ordning fungerer godt, og at der ud af de 70.000-80.000 tilstandsrapporter,

som årligt produceres kun når ca. 100 igennem Ankenævnet for Huseftersyn med et resultat, der giver klageren medhold.







Desuden

mener DE, at ejendomsmæglerne har skaffet rabatter på tilstandsrapporterne i størrelsesordenen 25-30 pct. Hvis

de bygningssagkyndige i fremtiden selv skal fastsætte deres priser er det DE''''s skøn, at det vil betyde en ekstraregning

på 100-200 mio. kr. til boligsælgerne. DE når ligefrem til at antyde en karteldannelse blandt de sagkyndige, der

angiveligt forveksler maksimalpriser med listepriser.







DE trækker et forholdsvis stærkt argument op af hatten.

Det gælder forholdet til forsikringsselskaberne, der bruger tilstandsrapporterne som fundament ved tegning af ejerskifteforsikringer.







Disse

forsikringer dækker de synlige skader, som rapporten ikke omtaler. Hvis der var et stort problem med fortielser ville forsikringsselskaberne være

blandt taberne, lyder det fra DE.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen