Berlingske Business

IKEA dropper lyspærer i 300 varehuse

Ikea i Gentofte december 2004
Foto:

Møbelgiganten vil hverken sælge eller selv bruge traditionelle pærer og lysstofrør længere. Det udløser både store milliioninvesteringer og kæmpe energibesparelse.

Ligesom flere andre detailkæder går møbelkæmpen IKEA i gang med at erstatte traditionelle pærer og lysstofrør med LED-lys, der groft sagt halverer strømforbruget.

Manøvren er allerede gennemført i de fem danske Ikea-varehuse og 62 andre – og skal frem til 2018 ske i yderligere 220 møbelhuse og bygnnger. Den samlede udgift til små 300 varehuse løber op i 100 millioner euro eller næsten trekvart milliard kroner.

Til gengæld barberer LED-skiftet det samlede energiforbrug med 15 procent i de berørte varehuse, oplyser IKEA, som i sommer varslede globale investeringer for 4,5 milliarder kroner i vindmøller og solceller over de næste fem år.

Berlingske Business omtalte i april, at Dansk Supermarked gik i gang med at skifte til LED-lys i over 500 danske, tyske og svenske butikker - noget, som også amerikanske Wal-Mart og smykkekoncernen Pandora har gjort.

»LED-teknikken har eksisteret nogle år og nu er lysgengivelsen kommet på højde med traditionelle pærer og lysrør. LED har meget lavere energiforbrug og giver derfor ret store besparelser. Det bliver det næste store ryk af energibesparelser i erhvervslivet, både i butikker og kontorer,« lød spådommen dengang fra Søren Rise, chefkonsulent i installatørbrancheforeningen Tekniq.

Netto

LED – en forkortelse af light emitting diode – er en lysteknik kendt fra blandt andet fladskærme og telefoner. Teknikken udvikler meget mindre varme end traditionelle pærer og lysrør, og derfor er energiforbruget lavt i forhold til lysmængden. Som afledt effektiv sparer butikker og kontorer også strøm til køleanlæg, fordi LED udvikler mindre varme.

pix-klargøring

IKEA benytter den store pære-udskiftningsoperation til at bandlyse de traditionelle lyskilder fra hylderne. I de danske varehuse vil der således kun være LED-belysning - og Ikea ville ikke være Ikea, hvis ikke et markedsførings-fif dukkede op: Møbelkæden varsler flere og billigere LED-produkter.

» At vi nu skifter til udelukkende at have LED lys betyder både, at vi nu for alvor kan tilbyde kunderne energibesparende-LED lys til lave priser, og at teknologien bag LED-lys gør det muligt for os at skabe helt nye design,« udtaler salgsleder Oliver Fricke.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen