Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Hvileløs rigmand og udvikler

Finn Birkjær Nielsen
Finn Birkjær Nielsen arbejder i det genopstandne IBI dels fra et kontor på Christan IX's Gade i det indre København, dels ifra hjemmet i Sejs lidt uden for Silkeborg. Foto:

I 2006 tjente Finn Birkjær en formue på at sælge IBI til Sjælsø, men har ikke hvilet på laurbærrene: Han har investeret, bygget og passet bestyrelser – nu genopliver han IBI med flere projekter med ungdomsboliger på bedding.

I 2006 kunne Finn Birkjær have sagt farvel til arbejdsmarkedet og faste mødetider og goddag til krydstogter og golf året rundt – med en stor check fra salget af projektselskabet IBI, Ikast Byggeindustri, til børsnoterede Sjælsø Gruppen.

Men sådan gør driftige jyder ikke, og slet ikke, efter at resterne af IBI forsvandt ved Sjælsø-konkursen i sommer. Nu er navnet og netdomænet købt ud af konkursboet, IBI er genoplivet og skal bygge masser af ungdomsboliger i de to store studenterbyer, København og Aarhus.

»Der er meget historie og mange gode værdier forbundet med IBI-navnet, og de skal føres videre i det nye selskab. Mange gode projekter og ideer kommer ikke i gang på grund finansieringen, og her har vi gode muligheder,« siger Finn Birkjær.

Han skyder foreløbig 20 millioner kroner i det genopstandne firma sammen med den gamle IBI-makker Bent Friis Pedersen.

Byggeriii_Business

Trods de mange penge fra Sjælsø – IBI blev solgt, da byggeri og projektudvikling havde allermest medvind – har Finn Birkjær ikke ligget på den lade side.

Ved IBI-handlen fulgte han med og blev direktør i Sjælsø med ansvar for Skandinavien, hvor IBI, modsat Sjælsø, havde etableret sig. Men da finanskrisen satte ind og bed sig fast, skulle de aktiviteter afvikles, og Birkjær forlod Sjælsø i 2010.

Herefter investerede han i flere virksomheder og projekter, både inden for ejendomme og i andre brancher. For eksempel er han medejer og formand for Ensto, der ejer mobilsuge-anlæg til skraldeindsamling.

Det er også blevet til opkøb af bygninger i Berlin og Hamburg og til boligprojektet Søbyen i Skanderborg. Sammen med Bent Friis Pedersen fra det gamle IBI investerede han for nogle år siden desuden i et kollegieprojekt i det københavnske Nordvest-kvarter, og de gode erfaringer herfra vil duoen bygge videre på i det nye selskab, hvor datteren Ditte Birkjær Kruse er projektchef.

Makkerparret har kendt hinanden i over 30 år, lige siden deres fælles fortid i bankverdenen.

Finn Birkjær kom i lære i Jyske Bank i Viborg, ikke langt fra barndomsbyen Rødkærsbro. Det var i 1976 – da Anker Jørgensen (S) hoppede fra tue til tue i Folketinget.

15 år i banken

Samlet blev det til 15 år i Jyske Bank og indimellem til en afstikker på fem år i Varde Bank og datterselskabet Vestfinans. En del af de mange bankår blev tilbragt i filialer i Spanien, hvorimod fruen nedlagde veto mod en udstationering i Schweiz.

I 1996 blev Finn Birkjær ejendomschef i McDonald’s, hvor han hjalp den vokseivrige burgerkæde med at indvie 12 nye familie­restauranter.

To år senere kom han så til et andet vækst­ivrigt firma, nemlig IBI. Oprindelig var det et byggefirma, som gik ind i projektudvikling og ind i det øvrige Skandinavien.

Sideløbende med karrieren, og ikke mindst efter exitten fra Sjælsø, har Finn Birkjær engageret sig i lokalsamfundet i flere af de jyske byer, han har boet i. Allerede i 2004 kom han med i ledelsen af en stor iværksætterpark i Herning, og for to år siden fik han sæde i styregruppen for aarhusianske Agro Food Park, hvor ambitionen er at samle forskning og innovation inden for fødevarer.

Debativrig

Med mellemrum optræder hans navn i debatspalterne i den lokale Midtjyllands Avis – om emner lige fra den lokale pølsemand, som er kommet i klemme i offentligt bureaukrati, til store trafikprojekter, der kan sætte sindene i kog i Silkeborg, hvor han har boet de senere år.

Erhvervsfolk flest holder gerne lav profil i den offentlige debat, men Finn Birkjær ræsonnerer anderledes:

»Man er nødt til at tale, hvis man vil høres.«

I 2011 blev han medlem af bestyrelsen for Asger Jorn-museet i Silkeborg.

»Jeg er på ingen måde kunstekspert, men ved lidt om forretning, økonomi og markedsføring. Museet betyder utrolig meget for byen, så når nogen spørger, opfatter jeg det som en borgerpligt at forsøge at gøre en indsats.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen