Berlingske Business

Hvert fjerde nye hus er af træ

Danskerne vælger i stigende grad at bo i træhuse. Ny undersøgelse fra Træbranchens Oplysningsråd viser,

at træhusene nu udgør 25 pct. af parcelhusmarkedet for nybyggeri.







Interessen for at bygge boliger i træ

er steget eksplosivet. Alene på parcelhusmarkedet har træhusene siden 1998 femdoblet sin markedsandel fra ca. 4,5 pct.

i 1998 til skønnet godt 25 pct. i 2003.



Det viser en undersøgelse, som Træbranchens Oplysningsråd

netop har foretaget.



Et rundspørge til 121 af landets største producenter af parcelhuse viser, at de skønner,

at de i 2003 vil have opført ikke færre end 1.173 parcelhuse i træ.



- Hvis vi regner med, at der i alt opføres

lige så mange parcelhuse som i 2002 - antallet er faldet støt de seneste år - så betyder det, at en fjerdedel

af de opførte parcelhuse nu er træhuse. Det er en markant stigning, som viser, at danskerne er ved at få øjnene

op for de mange fordele, der er ved at bygge og især bo i træ. De træbaserede huse giver et godt indeklima, og de

er nemme at isolere effektivt, så varmeøkonomien er væsentlig bedre end for de fleste parcelhuse i dag, siger direktør Bjarne

Lund Johansen, Træbranchens Oplysningsråd.



Træbranchens Oplysningsråd gennemførte den første

analyse af parcelhusbyggeriet i 2000. På basis af denne undersøgelse skønnede rådet, at de træbaserede

huse var tæt på 10 pct. af det samlede parcelhusbyggeri, fordi de indkomne svar sandsynliggjorde, at der blev bygge noget

mere end hvad analysen viste.



Den nye analyse, der er gennemført i oktober/november 2003, er mere dækkende, og rådet

har derfor valgt ikke at foretage et egentlig skøn over, hvor mange nyopførte træhuse der ikke er blevet indberettet

i undersøgelsen. Derfor må de offentliggjorte tal for perioden 1998 til 2003 vurderes til at være i underkanten

af de faktiske.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen