Berlingske Business

Huslejen på strøget eksploderet

Strøgets 50års fødselsdag markeredes lørdag d. 1. september
Se Ritzau: Det bliver ikke meget dyrere at være dansker. ARKIVFOTO: Mainstreet Strøget in Copenhagen. (Foto: Torkil Adsersen/Scanpix 2012) Foto:

Prisen for at leje sig ind på Strøget for danske butikker er højere end nogensinde, og de forventes at stige yderligere.

Hvis din butik skal have en plads på Strøget, bliver det meget dyrere, end det var for nogle år siden. Det er blevet dyrere og dyrere siden 2009, og nu er prisniveauet højere end nogensinde før. Det skriver Jyllands-Posten onsdag.

23bueFiolstræde.jpg

Priserne på butiksleje på Strøget oversteg i 2014 for første gang priserne fra før finanskrisen, og det vil kun blive dyrere. Det vurderer analysechef hos Nybolig Erhverv Stig Plon Kjeldsen.

»Lejepriserne synes at udvikle sig med pil opad. Kundegrundlaget vokser, og der kommer flere mennesker til. Så både synligheden og omsætningen vil stige, og det forventer vi klart vil smitte af på de forretningsdrivendes interesse i at lægge der,« siger Stig Plon Kjeldsen til Jyllands-Posten.

Ifølge tal fra Nybolig steg prisen på at leje sig ind på de såkaldte »prime locations« tilo 22.500 per kvadratmeter i 2014. Da den ramte sin hidtidige top før krisen i 2008, var prisen 19.000 per kvadratmeter om året, så nu er Strøget i den grad vendt tilbage. I forhold til da priserne ramte det laveste punkt, er priserne nu steget med over 50 procent.

Priserne stiger, fordi privatforbruget er ved at være oppe på et højt niveau, og den massive tilflytning til København er også med til at presse butiksprisen op. De dyreste lejepriser rammer de store internationale brands, der i nogle tilfælde betaler op mod 25.000 kroner per kvadratmeter.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen