Berlingske Business
17:59På gensyn i morgen

Hun skal gøre Ofelia Plads selvbærende

Ane-Mette Isaksen
Ane-Mette Isaksen. Foto: Krstian Granquist for Foreningen Ofelia Plads

Ofelia Plads skal ikke give overskud, men den skal dog løbe rundt. Den nye sekretariatsleder Ane-Mette Isaksen skal sørge for, at det også er muligt, når tilskuddene fra Realdania stopper om mindre end halvandet år.

Måske siger navnet Ofelia Plads dig ikke umiddelbart noget. Mere sandsynligt er det, at du på et tidspunkt har set mediedækning fra en større begivenhed – for eksempel en koncert eller en transmission af en landskamp på storskærm – fra det sted over for Admiral Hotel i København, hvor Oslo-båden tidligere lagde til.

Dét er Ofelia Plads, og den kan lidt mere end byens andre utallige pladser: Den bliver drevet af foreningen af samme navn, som arbejder for, at den skal være et vigtigt mødested for københavnerne, både til hverdag og fest.

Fredag i sidste uge fik foreningen ny sekretariatschef. Ane-Mette Isaksen har taget over efter Kvæsthusselskabets direktør Ole Bach, der hidtil har varetaget funktionen.

Foreningen består af blot tre medlemmer. Foruden netop Kvæsthusselskabet (der opførte pladsen til åbning i juni sidste år) er det Det Kgl. Teater og Jeudan, hvor Ane-Mette Isaksen også kommer fra. En af hendes første opgaver bliver at få økonomien til at blive selvbærende, for med udgangen af næste år ophører den økonomiske starthjælp fra Realdania.

26MAG20170306-154832-3BM-08.jpg

Flere funktioner

»Pladsen er stadig ny, så vi skal stadig lære af alt det, der er gået godt og mindre godt. Vi har at gøre med en for en storby helt unik plads, der blandt andet fungerer rigtig godt til events af større skala,« siger Ane-Mette Isaksen.

»Pladsen kan være helt sig selv uden planlagte aktiviteter, og det skal den også have lov til at være: et sted, som både københavnere og besøgende kan gå ned til og så selv skabe deres egen oplevelse. Men den kan altså også rumme nogle meget store begivenheder. Så vi skal finde en balance mellem at være det stille rum og så et rum for de meget store begivenheder,« uddyber hun.

Den seneste kommercielle event var Københavns Ironman, som samler forbløffende mange mennesker. De kunne alle være på pladsen. Men det er også en målsætning, at kulturen bliver en vigtig del af stedets image. Dén del skal Det Kgl. Teater borge for.

»Det Kgl. Teater har blandt andet leveret Ofelia Live-koncerter med nye danske kunstnere, og der har også været optræden af Sommerballetten og Den Kongelige Operas damekor, foruden mindre teaterforestillinger. Så det spænder bredt, hvor man både bruger noget af det, som foregår i teatrene, og laver noget specielt til pladsen,« siger Ane-Mette Isaksen.

31BUSRoyalArena-123848.jpg

Dialog med naboerne

Ved de kommercielle aktiviteter kommer virksomhederne til at betale for diverse services – og dermed også bidrage til, at foreningen bliver ved med at løbe rundt uden tilskud fra Realdania. Noget overskud forventer foreningens medlemmer ikke.

Beliggenheden betyder dog også, at det ikke er en hvilket som helst aktivitet, der kan foregå på pladsen. Rockkoncerter midt om natten ville således næppe være populære hos gæsterne på de omkringliggende hoteller, og i dagtimerne er det også vigtigt, at folk kan komme til og fra de mange arbejdspladser i området.

Eller med andre ord: Pladsens aktiviteter må ikke være til betydelig gene for naboerne, der snarere skal opleve, at de vinder ved det, der foregår.

»Det har helt fra starten været vigtigt for os, at vi skal inkludere borgere og virksomheder. F.eks. har vi jævnligt møder med hotellerne, og vi sender nyhedsbreve ud med informationer om aktiviteter på pladsen. Derfor er det også minimalt, hvad vi har haft af klager på grund af f.eks. støj. Nogle af virksomhederne har lejet sig ind og afholdt aarrangementer, og nogle af hotellerne var med i et arrangement ved Sankt Hans,« slutter Ane-Mette Isaksen.

26BUS20160923-173746-2-1451.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen