Berlingske Business

Hotelboom kan give bagslag

Masser af nye hoteller er på vej, og det kan føre til overkapacitet og lavere priser. Brancheanalytiker er bekymret over for en overflod af nye værelser.

Aldrig er der blevet planlagt så mange nye hoteller på så kort tid i Danmark. Der er masser af nye projekter i gang, og på få år vil antallet af værelser stige markant. Investorer skyder milliarder af kroner ind i branchen, og op mod 10.000 ekstra værelser er på vej herhjemme. Men det kan ramme branchen som en boomerang. Hvis kapaciteten stiger mere end efterspørgslen, vil prisen på en overnatning falde. Det vil gå ud over indtjeningen, som i de seneste år har været rekordhøj, skriver Finans.

»Der er mange hotelprojekter i støbeskeen, og det er som udgangspunkt glædeligt med nyt byggeri og skabertrang. Men jeg kan godt være alvorligt bekymret for, om væksten i efterspørgslen kan følge med i de kommende år,« siger Ole Egholm, direktør i konsulenthuset Dansk Brancheanalyse, der hvert år gransker regnskabstallene for op mod 200 af de største hoteller herhjemme.

Ifølge Dansk Brancheanalyse vil kapaciteten i løbet af fem år fra 2016 til 2021 stige med 45 pct. i København. I resten af landet vil den være noget mindre, men dog større end gennemsnittet, skriver Finans.

De mange investeringer kommer efter en særdeles god periode, hvor hotelbranchen i de seneste to år har fordoblet indtjeningen. Ifølge Dansk Brancheanalyse satte lønsomheden rekord med et overskud på 2,1 mia. kr. i 2016. Det er især hotellerne i de store byer, som har det godt. Andre områder har overnatningsstederne det sværere.

Den store aktivitet på markedet bekymrer ikke umiddelbart i hotellernes brancheforening, Horesta.

»Nye hoteller og ekstra kapacitet er en forudsætning for, at branchen fortsat kan vokse. Et stort udbud er bl.a. nødvendigt for at kunne tiltrække de store konferencer og kongresser,« siger Katia Østergaard, adm. direktør i Horesta, til Finans.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen