Berlingske Business

Høje Taastrup kan blive taber på ny Ringstedbane

21BUENYHED-103400-346.jpg
Trafikknudepunktet i Høje Taastrup er stort tænkt og smukt udført. Men det fik aldrig helt den tiltænkte funktion, og nu kan der også blive skåret i togafgangene. Foto: Comrade King/Flickr

Trafikministeriets planer siger, at færre tog skal stoppe i Høje Taastrup og Hedehusene, når den nye jernbane via Køge bliver indviet. Kommunen mener, at den var blevet stillet det modsatte i udsigt.

Det går præcis, som man frygtede. Det må Høje-Taastrup Kommune sande, efter at regeringen har fremlagt en ny trafikplan, der omfatter tiden efter, at den nye jernbane over Køge til Ringsted bliver indviet – efter planen senere på året.

Banen skal aflaste den eksisterende forbindelse via Roskilde, men det kommer ifølge en ny trafikplan fra Transportministeriet også til at betyde færre afgange fra de stationer, der ligger her.

»Byrådet skal på det skarpeste protestere mod den påtænkte nedgradering af togbetjeningen af Høje Taastrup Station,« hedder det i et høringssvar, vedtaget 30. januar, hvor byrådet også udtrykker sin bekymring for betjeningen af en anden station i kommunen, nemlig Hedehusene.

151963727.jpg

Høje-Taastrup kæmpede til det sidste for, at der skulle anlægges et femte spor mellem Hvidovre og Høje Taastrup, i stedet for at man byggede den helt nye jernbane. Men ifølge udviklingschef Klaus Torsbjerg Møller gav skiftende trafikministre dengang – uden at love noget konkret – udtryk for, at kommunen ikke havde noget at frygte: Det mindre pres på kapaciteten ville tværtimod gøre en endnu bedre betjening af Høje Taastrup og Hedehusene mulig, lød budskabet.

Afgange skæres væk

Men det modsatte bliver tilfældet, ifølge den nu fremlagte trafikplan. Især på kort sigt bliver der færre afgange fra de to stationer, men også på langt sigt reduceres antallet af fjern- og regionaltogsforbindelser, fra 10 til otte om dagen, ligesom et af de tre daglige myldretidstog står til at blive skåret væk.

Trafikplanen kommer i den grad på tværs af kommunens egen planlægning, som blandt andet indeholder fortætning af Hedehusene og et stort antal boligprojekter i selve Høje Taastrup. Samlet forventer kommunen, at dens folketal vil vokse fra 50.000 til 60.000 over de kommende godt 10 år.

»Vi har inden for de seneste fem-otte år fået 7-8.000 nye arbejdspladser, så vi nu har vel over 30.000 i alt. Ca. 25.000 pendler hver dag til kommunen, og i den forbindelse har både virksomhedsledere og medarbejdere peget på, at infrastrukturen er vigtig. Selv om vi har landets største motorvejskryds lige ude i baghaven, kommer langt de fleste med toget,« siger Klaus Torsbjerg Møller.

Artiklen fortsætter under billedet
21BUENYHED-193033-283.jpg
Trafikknudepunktet i Høje Taastrup er stort tænkt og smukt udført. Men det fik aldrig helt den tiltænkte funktion, og nu kan der også blive skåret i togafgangene. Foto: Flickr/Nell Howard

I et notat til byrådet hæfter han sig også ved, at en indskrænkning af togbetjeningen af Høje Taastrup og Hedehusene står i modsætning til Fingerplanen fra 2007 – udviklingsplanen for hovedstadsområdet. Her er det en formuleret målsætning, at boligerne skal fortættes om kollektive trafikknudepunkter, således at relativt færre vil tage bilen til og fra arbejde.

S-tog spøger

Høje-Taastrup Kommune er heller ikke just begejstret for, at der bliver indledt forundersøgelser af muligheden for at forlænge S-togsbetjeningen helt til Roskilde. I sig selv vil det naturligvis være godt med S-togsbetjening både mod øst og vest. Men udvidelsen skal i givet fald ske ved at inddrage to af de fire eksisterende spor, og dermed bliver der plads til endnu færre fjern- og regionaltog. Alt er dog ikke skidt for Høje Taastrup. Således bliver der flere afgange direkte til Københavns Lufthavn via den nye station Ny Ellebjerg, der i vidt omfang overtager den rolle, som Høje Taastrup Station oprindeligt var tiltænkt: at være aflastning for Københavns Hovedbanegård.

Socialdemokraten Mattias Tesfaye stillede fredag transportminister Ole Birk Olesen (LA) en række spørgsmål med udgangspunkt i høringssvaret fra Høje-Taastrup. Ministeren skal blandt andet svare på, om »det (er) tiltænkt i Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032 at nedgradere Høje Taastrup Station som et centralt knudepunkt.«

Boom

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen