Berlingske Business

Historisk arv: Norges hotelkonge videregiver formue på 20 milliarder kroner til sine tre børn

Postcentral
I 2016 gjorde Petter Stordalen sig bemærket, da han i en skræddersyet dannebrogsjakke annoncerede, at han ville omdanne Centralpostbygningen ved Hovedbanegården til et hotel. Foto:

Den norske hotelmogul og mangemilliardær, Petter Stordalen, har valgt at overføre familieformuen på i alt 25,1 milliarder norske kroner til sine tre børn før tid. »Det skal sikre, at børnene overtager koncernen, hvis jeg bliver udsat for en flyulykke,« lyder det fra den 55-årige nordmand.

Norges hotelkonge, Petter Stordalen, er uden tvivl en af de mest farverige personligheder i norsk erhvervsliv, hvor han blandt andet er kendt for at indvie sine hoteller på ægte James Bond-manér ved at rappelle ned langs væggene eller ankomme på jetski.

Og nu har den 55-årige nordmand taget endnu en bemærkelsesværdig beslutning:

Han videregiver hotelimperiet og familieformuen på over 25 milliarder norske kroner til sine tre børn i en historisk aktieoverførsel:

»Hvis jeg havde ventet med at gøre det til jeg eksempelvis blev 75 år, ville børnene være på min alder, når de fik ansvaret. Der får du ikke det ungdommelige løft og gåpåmod, som en i 20erne har. Derfor slipper jeg dem nu,« sagde Petter Anker Stordalen fredag om beslutningen til det norske medie E24.

Stordalen

Der er tale om den niende største formue i Norge, og de tre børn kan hver især se frem til en tredjedel af aktierne i selskabet Strawberry Holding AS, hvilket svarer til 8,36 milliarder norske kroner per person.

Men Petter Stordalens underskrift betyder ikke, at børnene nu skal stå i spidsen for koncernen, for den norske hotelkonge har ikke tænkt sig at gå på pension foreløbig:

»Jeg har ingen planer om at gå på pension, men det er en forsikring om, at børnene vil overtage ansvaret for koncernen, hvis jeg skulle blive udsat for en flyulykke eller på anden måde ikke er her længere,« sagde han til E24 og tilføjede:

»Vi sikrer langsigtethed og kontinuitet ved at forhindre muligheden for at sælge, splitte op eller børsnotere koncernen.«

Kampen om København

Petter Stordalen er blevet en af Norges rigeste personer på imperiet Nordic Choice Hotels, som han stiftede i 1996, men det har ikke været en rejse uden fiaskoer. Tværtimod bliver han ofte citeret for, at succes netop er summen af en del fiaskoer.

Og ét af de steder, hvor Petter Stordalen fortsat har succesen til gode, er i København, for her måtte han efter en række opkøb i 00erne trække sig i 2011 med et samlet tab på omkring en milliard kroner.

Men allerede i 2013 var han tilbage i København med købet af Hotel Skt. Petri og Hotel Vesterbro.

Det er heller ikke mere end et par år siden, at den flamboyante nordmand igen gjorde sig bemærket, da han i skræddersyet dannebrogsjakkesæt tonede frem i Centralpostbygningen ved Hovedbanegården og annoncerede, at han vil omdanne stedet til et hotel i et storstilet projekt til over én milliard kroner.

Sideløbende har han overtaget driften af Hilton-hotellet i Københavns lufthavn, som han i øvrigt samarbejder med om at opføre et hotel med 500 værelser og et budget på 800 mio. kr. sammen med.

Så selv om Petter Stordalen nu har videregivet sine aktier til børnene, er det næppe sidste gang, vi hører om ham herhjemme.

Den norske rigmand har allerede fastslået, at han ikke går på pension. Han har udtalt, at han vil investere mellem syv og otte milliarder på det danske hotelmarked - og som han sagde til Berlingske Business' udsendte dengang i Centralpostbygningen i 2016:

»Norden er mit hjemmemarked. Og der er en grund til, at det er mig og ikke dig, der er milliardæren. Jeg bliver tilbudt New York, Tyskland, Mallorca, alt muligt. Og jeg gør det aldrig. Ved du hvorfor?«

»Jeg vil hellere være en stor fisk i en lille dam, end jeg vil være en lille fisk i New York. Jeg skal være nummer 1 i Norden, men jeg skal ikke være en haj, jeg skal være en flot fisk. En delfin, måske i Dannebrogsjakke«

Postcentral

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen