Berlingske Business

Her trykker studenterhuen

Han hører til blandt de få med studenterhue i en branche, hvor sikkerhedshjelmen ellers er fremherskende. Thomas Gregersen

fra entreprenør-virksomheden CEG A/S sad under sine HD-studier og læste i skurvognene, når han var ude på

byggeopgaver i familieforetagendet i Gentofte nord for København.



Oprindeligt er den 30-årige Thomas Gregersen student

og mureruddannet. Som svend tog han den etårige HH på Niels Brock i København efterfulgt af HD-studier om aftenen.



-

Denne kombination var meget lærerig og menneskeligt meget udviklende. Der var lige rare mennesker begge steder, og det har medvirket

til det gode forhold, jeg har til håndværkerne i dag, siger Thomas Gregersen, der i dag ejer 50 pct. af virksomheden -

sammen med faderen Claus Gregersen.



Et studentereksamensgennemsnit på 8,9 og en HD-eksamen på 8,4 med specialisering

i informatik og økonomistyring er den teoretiske ballast, der har ført til, at CEG i dag er blandt de byggevirksomheder,

der står stærkest på IT-siden.



Det er nemlig Thomas Gregersen, der har stået for opgraderingen af IT

som et effektivt værktøj på alle niveauer i virksomheden.



Der er investeret tre-fire mio. kr. i IT-systemer

- hertil kommer yderligere omkostninger til kurser m.v.



Så er virksomheden til gengæld også blevet effektivt

bundet sammen - lige fra dokumenthåndtering til digitale kalkulationer ved tilbudsgivning og elektronisk faktura samt betaling.

Bærbare på pladserne

På byggepladserne er der adgang til bredbånd via bærbare pc''er, og

der arbejdes for tiden med at etablere en digital skurvogn på alle fremtidige byggepladser, hvor alle medarbejdere kan koble

sig op.



Byggesagerne styres mere detaljeret end tidligere, og der er sagsopfølgning på månedsbasis, hvor "best

practice" er indarbejdet som benchmark.



Medarbejderne kan søge oplysninger på en central server, og der er

netop lavet aftale med Byggeweb, hvor alle de oplysninger, som arkitekter eller bygherrer har brug for, kan søges på

en server, hvis der er behov. Den slags viden er normalt blevet leveret i papirform.



Det avancerede IT-system har været

fuldt implementeret i et par år, og forud gik tre år, hvor det var under udvikling efter en strategisk beslutning i 1999

om øget IT-anvendelse i virksomheden.

Effektivt byggeri

- Målet med IT-systemet er at bygge så effektivt

som muligt. Det skal give billigere byggeri - CEG skal være konkurrencedygtig samtidig med, at det er muligt at tjene penge,

siger Thomas Gregersen.



Det er ikke længere nok at kunne bygge. Sektorens virksomheder skal kunne kommunikere, planlægge

og samarbejde. Samtidig stiller bygherrerne større og større krav til dokumentation.



Følger man ikke med

i denne udvikling, så bliver man koblet af, vurderer CEG.



CEG er en alsidig entreprenørforretning med 32 funktionærer

og 50 håndværkere, der fortrisnvis beskæftiger sig med renovering og nybyggeri.



Forventningerne til 2004 lyder

på en omsætning på 180 mio. kr. og et resultat før skat på otte mio. kr.



Der er en egenkapital

på ti mio. kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen