Berlingske Business

Her er der gode tider: Så mange får overskud på bolighandlen

Minister vil fjerne husejernes klageadgang Vurdering
I første halvår af 2015 er 75 procent af solgte lejligheder blevet afsat til en højere pris, end de blev købt til, mens tallet for huse og sommerhuse er henholdsvis 62 og 50 procent. Foto:

En bolig er for de fleste ejere både et hjem og en investering. Nu viser nye tal fra boligportalen Boliga, at et stigende antal boligejere ligefrem kan kalde det en god investering.

I analysen har Boliga undersøgt, hvor mange huse, lejligheder og sommerhuse, som blev solgt med overskud i 2015, og tallene viser, at de mildere vinde på boligmarkedet kan aflæses i antallet af boligejere, som får et plus på kontoen ved salg af deres boliger*.

I første halvår af 2015 er 75 procent af de solgte lejligheder blevet afsat til en højere pris, end de blev købt til, mens tallet for huse og sommerhuse er henholdsvis 62 og 50 procent.

lejlighed

Sammenligner man tallene med de samme perioder i de foregående år, er udviklingen tydelig, og den kan navnligt ses på markedet for ejerlejligheder og huse. Således blev blot 66 procent af lejlighederne af i 1. halvår af 2014 solgt med overskud, mens det drejede sig om 59 procent af husene. Altså en fremgang på ni procentpoint på lejlighedsmarkedet og tre procentpoint på husmarkedet fra 2014 til 2015. På sommerhusmarkedet er det status quo i forhold til sidste år.

Region Nordjylland i front

Kigger man på de enkelte regioner, er der store forskelle på, hvor flest henter en gevinst hjem på bolighandlen.

I Region Nordjylland – der ikke har oplevet den samme rutsjebanetur på boligmarkedet som det øvrige land – er 91 procent af lejlighederne solgt med et overskud, mens det i Region Sjælland blot drejer sig om 48 procent, og på husmarkedet troner Region Hovedstaden højest med 71 procent solgte villaer med overskud.  Her tager Region Sjælland ligeledes bundplaceringen med et overskud i 52 procent af handlerne.

KBH

De hårdt plagede sjællændere kan dog glæde sig over, at antallet af husejere, der kommer ud af salget med skindet på næsen, er steget med seks procentpoint i forhold til samme tidspunkt sidste år.

100 procent i Virum

Nogle steder har stort set samtlige sælgere kunnet konstatere et plus på kontoen. I Virum nord for København er alle huse i år blevet solgt med overskud med Lyngby og København S på anden- og tredjepladsen, mens ejerlejligheder på Frederiksberg C i 98 procent af tilfældene er afsat til en højere pris end købsprisen.

bolig

I det hele taget kan en stor del af hovedstadens sælgere ifølge Boliga være tilfredse med deres boligsalg. I København V og København K har henholdsvis 95 procent og 91 procent af lejlighedssælgerne solgt med overskud, mens Østerbros sælgere i 87 procent af tilfældene har kunnet notere et plus. I Aarhus er C er 90 procent af ejerlejlighederne afsat med overskud.

Se hvor mange boliger, der er blevet solgt med overskud i 2015 i din by:

*I analysen har Boliga sammenlignet tinglyste salgspriser i hvert halvår siden 2011 med hver enkelts boligs foregående tinglyste salgspris. I undersøgelsen er der udelukkende medtaget boliger, der senest har været udbudt via en ejendomsmægler eller via Boliga Selvsalg, og undersøgelsen dækker kun boliger, der er solgt i almindelig fri handel.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen