Berlingske Business

Håndværkere leverer mindre sjusk til danskerne

TV2 Fri reportage. Cecilie Hother viser rundt.
På trods af et fald i kritiske fejl og mangler på hele 80 pct. siden 2009 er Byggeriets Evaluerings Center stadig ikke tilfredse. Foto:

Danske håndværkere er blevet mindre sjuskede, siden krisen ramte, men på trods af fremgangen er Byggeriets Evaluerings Center stadig ikke tilfredse.

Krisen har haft positiv indvirken på byggeprojekter i Danmark. Nye tal fra forskningsinstitutionen Byggeriets Evaluerings Center viser, at antallet af kritiske fejl og mangler i byggeriet er faldet med hele 80 procent siden 2009. Og det er noget, man glæder sig over i Dansk Byggeri.

»Det er en udvikling, vi er meget glade for at se. Fejl og mangler koster penge for de bygherrer, rådgivere og entreprenører, der er involveret i byggeriet,« siger direktør hos Dansk Byggeri Michael H. Nielsen til Avisen.dk.

Michael H. Nielsen peger endvidere på, at de mange sjuskefejl, branchen så, før krisen ramte, skyldtes, at der blev placeret mange ordrer hos byggevirksomhederne, og det medførte, at et stigende antal nye aktører, der ikke kunne levere kvalitet, så sit snit til at byde ind på markedet.

pix-byggeri

»I årene op til krisen kom der en masse lykkeriddere på banen, der skulle tjene nogle hurtige penge. De havde ikke helt den samme holdning til kvalitet og kendte heller ikke de byggetekniske regler så godt som dem, der har været mange år i branchen,« siger han.

De positive tal viser også, at det ikke kun er ved de meget kritiske fejl, håndværkerne er blevet mindre sjusket. Antallet af kosmetiske- og mindre fejl er også faldet væsentligt. I dag svarer det ifølge Avisen.dk til, at to ud af fem byggerier bliver gjort færdige uden fejl og mangler. Men hos Byggeriets Evaluerings Center er direktør Peter Hesdorf stadig ikke tilfreds.

»Det svarer til, at man som kunde skulle købe en bil, og at kun to ud af fem solgte biler ikke havde mangler. Det tror jeg ikke, at kunderne ville acceptere. Når man køber byggeri, er det desværre sådan, at der ofte er mangler i det, der bliver lavet,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen