Berlingske Business
17:42

Globalt marked for nåletræer

Den 50. European Softwood Conference er netop løbet af stabelen i Holland. Konferencen samlede nåletræsimportererende

og -eksporterende lande.



- Som mange andre industrier har nåletræsmarked oplevet lavere efterspørgsel og svagere

indtjening i løbet af 2001 og 2002. Så godt som alle de toneangivende økonomier i verden har lav eller ingen vækst,

siger Trælasthandlerunionen - TUNs adm. direktør Palle Thomsen.



På trods af den økonomiske usikkerhed

i branchen er der visse lyspunkter.



Sektoren har iværksat kampagner for at øge salget. Der er større behov

for reparation og vedligeholdelse - her indgår nåletræ ofte. Forbrugerne har fået øget appetit for

udendørs dekorative og funktionelle produkter hos forbrugerne. Udviklingen mod bæredygtigt skovbrug, gennem Pan European Forestry

Certification og Forestry Stewardship Council er styrket.



Japan forventes fortsat at være et stort marked for mange nåletræsudbydere,

men interne økonomiske og strukturelle problemer vil resultere i et formindsket volumenforbrug i 2002. Dette forventes dog

at blive mere end udlignet af en forøget efterspørgsel fra Nordamerika.



Europæiske importører fortsætter

kampen mod den svage hjemmemarkedsefterspørgsel, men der er et uensartet billede blandt de europæiske lande. Tyskland

repræsenterer omkring en tredjedel af det europæiske forbrug - derfor er udviklingen her vigtig for de producerende lande.





Den tyske økonomi forventes gradvis at komme sig i 2003 og 2004, med en deraf følgende forøgelse af nåletræsforbruget,

vurderer TUN.



Finland og Sverige er de største af konferencens eksportører og har sammen med Norge forøget

deres indtrængning på de europæiske markeder til omkring 43 pct. i 2000. Ligeledes, har Rusland, Hviderusland og

Ukraine, fået betydning.



- Nåletræsindustrien er nu et globalt marked med en større variation i produkterne

end nogensinde før, siger TUNs direktør.



Hovedhandelsblokkene er Nordamerika, Japan og Europa, mens Østeuropa, Kina,

Mellemøsten og Nordafrika er vækstmarkeder, der bliver vigtigere og vigtigere for forbruget af nåletræ.



-

Forbedret produktkvalitet, tilgængelighed fra mange kilder, bæredygtig skovledelse og en varig præference blandt

forbrugere giver nåletræsindustrien optimisme for fremtiden, afslutter Palle Thomsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen