Berlingske Business

Gigantisk ferieby smides på porten

pix-egedal
Projektet om et nyt feriecenter i Egedal kommune er faldet til jorden. Det skulle ellers have været den helt store gevinst for kommunen.

Den store feriecenter-satsning i Egedal kommune er aflyst. Feriecenterkoncernen Dayz Resorts tror ikke på, at projektet længere er realistisk.

Det skulle have været Nordeuropas største feriecenter med 1.600 ferieboliger og plads til 10.000 gæster fordelt på 35.000 kvadratmeter. Der var lagt fire milliarder til side og afsat plads til swimmingpool, tennisbaner og wellness. Og så var der udsigt til en lang række nye arbejdspladser.

Men feriecenterkoncernen Dayz Resorts, der skulle opføre feriecentret, har nu droppet det hele.

Det var Egedal kommune i Nordsjælland, der skulle have lagt jord til milliardbyggeriet. Men Days Resorts har meddelt, at de ikke længere kan se feriecentret blive realiseret blandt andet på grund af økonomien.

Borgmester i kommunen Willy Eliasen er ærgerlig over situationen.

»Vi har hele tiden troet på projektet, som kunne have haft stor turismemæssig betydning for hele hovedstadsregionen. Det har imidlertid aldrig været en del af kontraktgrundlaget, at Dayz-koncernen kunne udvide projektet ved at erhverve private matrikler gennem ekspropriationer. Dayz kunne i stedet have forhandlet sig til mere jord end den Egedal Kommune ejer,« siger han til Lokalavisen - Egedal.

Nu er der opstået økonomiske stridigheder mellem Days og Egedal kommune. I sin tid da kontrakten til projektet kom på plads betalte Days 10 mio. kr. til kommunen. Dem kræver de nu tilbage. Men Egedal kommune har ikke intentioner om at betale pengene tilbage, skriver den på sin hjemmeside.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen