Berlingske Business

Frit udsyn på Amager

Øresund Strandpark er sidste skud på stammen i en lang række af nye boliger ved vandet, som i disse år opføres

forskellige steder på Amager. De første 60 lejligheder er klar, og næsten alle er solgt. Barnevogne på altanerne

og blomster og nips bag mahognivinduerne afslører, at en ny epoke for den gamle Vølund-grund på Østamager

er skudt i gang.



Øresund Strandpark ligger lige ud til Amager Strandvej og bliver genbo til et af Københavns største

projekter i de kommende år: Ny Amager Strandpark. Når Øresund Strandpark står færdigt vil det omfatte

seks rækker med hver to husblokke. I alt 500 nye både ejer- og andelsboliger i størrelsen fra 72 til 141 kvm plus

to altaner til alle boliger.



Arkitekt Torsten Stephensen fra Lauritzen Arkitekter lod sig inspirere af to meget kendte ældre

boligkomplekser i hovedstadsområdet, da hans tegnestue fik opgaven af bygherren, Skanska. Kilden til inspiration var dels Blidah

Park i Hellerup, dels Arne Jacobsens Bella Vista bag ved Strandvejen i Klampenborg.



- Inspirationen fra Blidah Park, hvor jeg

i øvrigt selv har boet engang for mange år siden, ses i placeringen af blokkene. Ved at lave en forskydning i byggeriet,

hvor en ny lejlighed begynder, optimerer man lysforholdene og giver så mange beboere som muligt kig til vandet. Jeg tror faktisk,

at det kun er i nogle enkelte af de nederste lejligheder i bageste række, hvor det kan knibe med at se vandet, fortæller

Torsten Stephensen.



Ved forskydningerne har arkitekterne også både opnået at skabe mere læ på altanerne

for den stride blæst fra øst samt give mere privatliv. Man kan nemlig ikke se naboen, når man f.eks. sidder og

nyder aftensmaden på altanen. Sammenligningen med Bella Vista går mere på placeringen ved vandet og de store vinduespartier

og altaner vendt mod vandet. Og så vil bygherren gerne slå på, at lejlighederne her prismæssigt kan udkonkurrere dem

i Klampenborg. Her handles lejligheder til priser fra tre millioner og op. I Øresunds Strandpark begynder de ved 1,7 millioner,

mens en lejlighed på 100 kvm fås til 2,6 mio. Men selv om Amager er stærkt på vej op som in-bosted, kan det

dog stadig ikke udkonkurrere et postnummer i Klampenborg!

Spontankøb til tre mio.

Udsigten er dog lige så god

her på Amager, kan vi skrive under på. Specielt når vi står i en af de store hjørnelejligheder lige

ud mod Amager Strandvej. Her er en ung familie med to børn flyttet ind for kort tid siden. Husets kvindelige beboer, som gerne

vil være anonym, fortæller, at det egentlig var ret tilfældigt, at hun og manden købte boligen.



- Vi

boede på Amager i forvejen og stod for at skulle bygge vort hus om. Men en dag, da vi gik en tur, var der opstillet en pavillon,

hvor byggeriet blev præsenteret, og det endte med, at vi nærmest spontant købte en lejlighed.



Hvis man kan

tale om spontant, når det handler om en bolig til 3,3 mio. kr. Men at stå op om morgenen og se en stor, rød kugle

ligge derude, er det hele værd,« siger den ny ejer, mens hun med en baby på armen skuer ud gennem glasdørene

og over mod Øresundsbroen.



Lejligheden hører - bortset fra penthouselejligheden øverst oppe til knap seks

millioner - en af bebyggelsens dyreste. Parret har fravalgt byggeriets standardkøkkener og badeværelser fra HTH til fordel

for moderne italiensk design.



- Det løfter virkelig det hele, men det har også kostet os det meste af en million,

siger den ny ejer.



Penthouselejligheden, som i øvrigt endnu ikke er solgt, får heller ikke HTH-køkkener.

- Her er der tale om rent liebhaveri, hvor ejeren selv bestemmer køkken og bad, siger Kai Folmer Nielsen, projektudviklingschef hos

Skanska.



Han kan fortælle, at mange af det ny byggeris beboere er en blandet skare af både børnefamilier,

unge par og ældre mennesker. Kommunens krav til de nye boliger på Amager er, at de minimum skal være på 100

kvm og dermed især kunne tiltrække børnefamilier. De tiltrækker åbenbart også de lokale beboere.

Ifølge Kai Folmer Nielsen kommer mange af de nye beboere således fra Amager.

Over gennemsnittet

Øresund

Strandpark klassificeres af bygherre og arkitekter som et byggeri i den øvre ende. Der er ofret flere penge på detaljer

og materialer end det gennemsnitlige niveau for nybyggeri. Kvadratmeterprisen på de nye lejligheder ligger således i gennemsnit

på 21.000 kr.



Selve byggeriet fremstår lyst og let, med gule blødstrøgne sten med en grå belægning

forneden, mens vinduesrammer og trappegelænder i mahogni skaber det tilsigtede maritime look.



Betonaltaner regnes som en

fordel i forhold til stålaltaner, der »bevæger« sig mere. Rundt om altanerne har man sat glas på for at

understrege det lyse og lette. - Vi har også arbejdet meget på at skabe en lys og venlig indgang til bebyggelsen,«

siger Torsten Stephensen, da vi træder ind i en af opgangene, som får lysindfald fra to sider. Her er nemlig direkte gennemgang

til parken, som man dog foreløbig må tænke sig til.



Det står altså andre frit for at slå

sig ned på plænen med picnickurven, men ejerne bliver Øresund Strandparks grundejerforening.



Læs mere

på skanska.dk og vlark.dk.







Berlingske Tidende

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen