Berlingske Business

Fortsat nedtur i bygge- og anlægsbranchen

Firmaerne i bygge- og anlægsbranchens indenlandske salg har i de seneste tre måneder været markant lavere end i den samme periode sidste år.

Det har været et skæbnesvangert forår for bygge- og anlægsvirksomhederne i år.

Fra marts til maj har firmaernes indlandske salg været knap 23 procent lavere end i samme periode sidste år, når man korrigerer for prisudviklingen. Salgsnedgangen er en god indikator for, at branchen er særdeles presset i øjeblikket.

Hvis man ser på salget i Danmark for hele det sidste år, er tilbagegangen på cirka 12 procent. Det har altså særligt været den seneste tid, det for alvor er gået skævt.

- I øjeblikket går det meget kraftigt tilbage i bygge- og anlægsbranchen. Det er desværre en udvikling, der har været i gang meget længe efterhånden. Faldet har været endnu større i den seneste tid, siger økonomisk konsulent i Dansk Byggeri Andreas Fernstrøm.
 
Tilbagegangen i branchen ses også på beskæftigelsen, der på samme måde som slaget er i frit fald. Fra andet kvartal 2007 til andet kvartal 2009 er beskæftigelsen faldet med 30.000 personer.  Andreas Fernstrøm er overbevist om, at den faldende beskæftigelse er en konsekvens af indlandssalget, der svigter.

Der er dog i form af den nye kommuneaftale et svagt lys for enden af tunnelen. Kommunerne har fået tildelt i alt fem milliarder kroner, der hovedsageligt kommer til at blive brugt på nybyggeri.
 
-Kommuneaftalen er et klart lyspunkt. De fem milliarder er ikke nok til at opveje for den store nedgang, men det hjælper helt sikkert, siger Andreas Fernstrøm.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen