Berlingske Business

Fokus på den menneskelige bundlinje

28BUEBAGSIDE-094056-325.jpg
Morten L. Hansen er ny adm. direktør hos entreprenørfirmaet Adserballe & Knudsen. Foto: Poul Christensen

Entreprenørfirmaet Adserballe & Knudsen har de seneste par år haft en systematisk tilgang til at forbedre arbejdsmiljøet, og de positive konsekvenser er ikke udeblevet, fortæller selskabets nye adm. direktør, Morten L. Hansen.

Stress er en folkesygdom i Danmark. Ifølge Stressforeningen er omkring 250.000-300.000 danskere alvorligt syge med stress, og endnu flere oplever dagligt stresssymptomer. Sygdommen koster dyrt både menneskeligt og økonomisk, for ubehandlet stress kan føre til langtidssygemeldinger, og nogle stressramte kommer aldrig tilbage til arbejdsmarkedet.

Derfor tager de fleste større, moderne virksomheder i dag stressproblemet alvorligt og er i et eller andet omfang opmærksomme på at skabe gode rammer om ikke bare det fysiske, men også det psykiske arbejdsmiljø. Hos entreprenørfirmaet Adserballe & Knudsen er man gået lidt mere systematisk til værks med stressbekæmpelsen end de fleste, og det har skabt gode resultater på den menneskelige bundlinje, fortæller direktør Morten L. Hansen:

28BUENYHED-094020-120.jpg

Ingen mails efter kl. 17

»Vi kunne jo se, at vi en gang imellem havde en medarbejder, som gik ned med stress. Det ville vi gerne forebygge, og derfor lavede vi, i forlængelse af vores generelle indsats for at forbedre det psykiske arbejdsmiljø, en stresspolitik. Den indebærer blandt andet, at medarbejderne som udgangspunkt ikke må sende interne mails efter kl. 17. Mange medarbejdere oplevede det som stressende at få en mail sendt rundt f.eks. kl. 18.30, hvor de sidder hjemme og spiser sammen med familien, om et problem, som de alligevel ikke ville kunne løse før næste dag,« siger han.

Adserballe & Knudsen opfordrer ligeledes både medarbejdere og ledelse til at være opmærksomme på, hvor mange de sætter CC på interne emails, så man reducerer det fænomen, han kalder ‘mails med tilskuere’, hvor indbakken bugner med ulæste emails, som måske ikke altid er lige relevante.

28BUEOPSLAG-094243-328.jpg

Fra konflikter til personlighedsanalyser

Stresspolitikken er imidlertid ikke virksomhedens eneste tiltag for at forbedre det psykiske arbejdsmiljø. Fra 2014 har Adserballe & Knudsen generelt skruet op for hensynet til det, de selv kalder ‘de bløde værdier’, og det kom sig af et ønske om at reducere konflikter, forklarer Morten L. Hansen:

»I 2013 og 2014 oplevede vi, at vi havde mange konflikter med samarbejdspartnere. Det ville vi gerne lave om på, og det bedste sted at starte var hos os selv. Derfor så vi nærmere på, hvordan vi selv agerede i konfliktsituationer, og øgede vores fokus på vores egen rolle i det relationelle,« fortæller han.

embe

»Vi sendte en af vores medarbejdere ud for at blive certificeret i det personlighedsanalyse-baserede system People Test System, som inddeler mennesker i seks forskellige typer, der alle håndterer arbejdsmæssige udfordringer forskelligt. Jeg er ikke i tvivl om, at det i hvert fald har været godt for det, jeg vil kalde ‘den menneskelige bundlinje’. Vi kan jo f.eks. se, at vi har nogle meget stabile medarbejdere, hvoraf en stor del har været her i mange år, og det er ikke sjældent, at dem, der rejser fra os, kommer tilbage igen. Det er vi stolte af, for i byggebranchen er det ret almindeligt, at folk skifter job forholdsvis hurtigt,« uddyber Morten L. Hansen, der understreger, at de analysemetoder, Adserballe & Knudsen bruger, udelukkende har relevans for arbejdsmæssige sammenhænge og relationer og ikke har noget at gøre med, hvem medarbejderen er som privatperson.

530221237.jpg

Og der er blevet taget positivt imod de nye tiltag hos både egne medarbejdere og samarbejdspartnerne, siger Morten L. Hansen:

»Vi har ikke oplevet, at nogen har fundet det grænseoverskridende at skulle have lavet en personlighedsanalyse. Det foregår jo også på meget professionel vis – og så er det desuden efterhånden meget almindeligt udbredt. Inden for byggebranchen kan man bruge det i mange sammenhænge, også til f.eks. at sammensætte de rigtige teams på byggepladsen. I forbindelse med et byggeri, vi var inde over for nylig, var det faktisk en del af udbuddet, at bygherren ville have foretaget personlighedsanalyser af dem, der skulle stå for projektet,« fortæller han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen