Berlingske Business

Flere og flere boliger sælges i udbud

Danske ejendomsmæglere tager i stigende grad et utraditionelt middel i brug, når de sælger boliger. For at sikre den højst mulige pris anbefaler mæglerne oftere og oftere sælgerne at afhænde deres bolig gennem en udbudsrunde som ved en anden licitation. Metoden giver gode chancer for at opnå højere priser end et traditionelt ejendomssalg.

Det stigende antal boliglicitationer er en konsekvens af udviklingen på boligmarkedet, der længe har været præget af en skævvridning mellem udbud og efterspørgsel. Der er ganske enkelt langt flere købere, end der er huse til salg i store dele af landet.

Ved et traditionelt boligsalg baseret på en ejendomsmæglers vurdering, er sælger ikke sikker på at få det optimale ud af den for ham meget gunstige aktuelle situation. Mæglerne har ganske enkelt svært ved at prissætte boliger i et marked med så massiv efterspørgsel. Det problem kan løses ved en licitation, hvor de interesserede købere får lov at give deres bud med udgangspunkt i ejendomsmæglerens vurdering.

- Som ejendomsmægler er man forpligtet til at oplyse sælger om, at der er flere interesserede købere. Så kan sælger afgøre, om huset skal sælges gennem udbud. Og den model ser vi flere og flere, der vælger, typisk i de områder med størst efterspørgsel, konstaterer pressechef Jesper Elle fra ejendomsmæglerkæden Nybolig.

Erfaringer skræmmer

Den anvendte licitationsmodel er beskrevet i de etiske retningslinier, som medlemmerne af Danske Ejendomsmæglerforening (DE), der organiserer ca. 92% af samtlige ejendomsmæglere i Danmark, forpligter sig til at overholde. Heraf fremgår det præcist, hvordan en licitation skal foregå.

De stramme retningslinier er forfattet med erfaringer fra Norge i tankerne. Her afvikles mange bolighandler som egentlige auktioner, hvor køberne mundtligt byder hinanden op. Effekten er, som ved licitationerne, en højere pris på boligen, men der er samtidig en betydelig risiko for, at køber kommer til at forkøbe sig og byde en pris, som han reelt ikke kan betale. Resultatet kan blive tvangsauktion og ruin for køberen.

Loven forbyder ejendomsmæglere at afholde sådanne auktioner i Danmark, hvor man altså i stedet har en licitationsmodel, hvor køberne skal afgive deres bud skriftligt. Der kan kun afgives et bud, og sælger afgør suverænt, hvem han vil sælge til.

- Reglerne for licitation er skrevet, så der tages størst muligt hensyn til både køber og sælger. Erfaringerne fra Norge skræmmer, og den danske model har slet ikke samme faldgrubber. Den anvendes mere og mere, og sådan vil det være, når efterspørgslen stiger, siger DE''''s direktør, Palle Ulstrup.

Fordel for alle

Hos ejendomsmæglerkæden home ser man mange fordele ved licitationsmodellen, og man har derfor udviklet et egentlig salgskoncept på baggrund af den. "Bedste bud" kalder home konceptet, hvor interesserede købere fra starten bliver gjort bekendt med, at den givne bolig sælges i licitation.

Dermed undgår kæden skuffelser hos købere, der bliver negativt overraskede over at skulle ud i en budkrig med andre om en bolig, som man troede sig ene om at interessere sig for. Den situation opstår ellers tit, fordi mange ejendomsmæglere først udbyder boligen i licitation i de øjeblik, at mere end en køber melder sig på banen. Overraskelsen er selvfølgelig ubehagelig for køber, der pludselig risikerer at se boligen blive dyrere eller blive solgt til anden side.

- Vores erfaringer viste, at mange købere var kede af at skulle ud i en licitation, men med "Bedste bud" kommer det ikke som en grim overraskelse. Konceptet skulle gerne være med til at synliggøre, at licitation kan være en fordel for både sælger og køber, forklarer Preben Merrild Angelo, kommunikationschef i home.

Fordelen for køber ved licitationsmodellen er ifølge home, at køber får en chance for at købe drømmeboligen, selvom andre også har set sig lune på den. Det har han ikke i en traditionel ejendomshandel, hvor først-til-mølle-princippet afgør, hvem der kan købe boligen.

"Bedste bud" blev lanceret i maj måned og siden vurderer home, at knap syv pct. af kædens handler er foregået efter dette koncept. I gennemsnit anslås metoden at have hævet prisen på de handlede boliger med 35.000-70.000 kr. i forhold til, hvis de var blevet handlet på traditionel vis.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen