Berlingske Business

Flere ledige kontorejendomme i København

BYG_kontor_Business
Der bygges i stor i visse dele af København, blandt andet i Nordhavn. Til gengæld står mange kontorbygninger tomme. Foto:

Antallet af ledige kontorkvadratmeter er igen stigende i København. Men det skyldes i høj grad, at der nybygges endnu hurtigere end der nyudlejes.

Antallet af ledige kontorkvadratmeter er igen stigende i København. Men det skyldes i høj grad, at der nybygges endnu hurtigere end der nyudlejes. Ledighedsprocenten inden for kontor er stigende, viser tal for 2. kvartal fra Dansk Ejendomsmæglerforenings erhvervsportal Oline.dk.

Antallet af ledige kontorkvadratmeter viser et betydeligt hop for København fra 524.000 kvm. til 539.000 kvm, og dermed var der ved indgangen til juli næsten lige så meget ledigt kontorareal i København som for et år siden – efter en periode med bedring. Det svarer til en ledighedsprocent på 9,2. 

Stigningen skyldes især en betydelig tilgang af nye kontorarealer. Ifølge økonom Mads Lindegaard fra Dansk Ejendomsmæglerforening har der fra andet til tredje kvartal været tale om en stigning på omkring 40.000 kvm. i kontorarealer.

»Helt konkret er det Dansk Industris ejendom på Rådhuspladsen, der nu igen indgår i opgørelsen efter, at den store ombygning blev færdig, og det drejer sig om de 40.000 kvm.,« siger markedsanalytiker Robin Rich fra CBR Ellis.

For den resterende del af året kommer der ifølge Robin Rich ikke nytilgang af betydning, men for de kommende år ligger der en række store projekter, som vil øge mængden af kontorkvadratmeter i København og omegn ganske meget.

Læs mere på Økonomisk Ugebrev.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen