Berlingske Business

Flaskedreng styrer milliarder i Coop

28BUEBagsideKraen-Oestergaa.jpg
Overskrift
Foto: niels meilvang
28BUEBagsideKraen-Oestergaa.jpg
Overskrift
Foto: niels meilvang

Kræn Østergaard Nielsen har ansvar for 1.200 Coop-butikker og har før haft tunge poster i ISS og McKinsey. Men skolejobbet med flaskehåndtering giver point ude i butikkerne.

»Det giver mere troværdighed ude i butikkerne, at jeg har været flaskedreng i Brugsen i Hørning, end at jeg har en MBA.«

Sådan smiler 34-årige Kræn Østergaard Nielsen, som for et halvt år siden blev hyret som detailudviklings- og ejendomsdirektør i det forbrugerejede Coop, landets største dagligvarekoncern.

gh

Her har han »lokaleansvaret« for cirka 1.200 SuperBrugser, Irmaer og andre butikker, der enten bor i lejede lokaler eller på kvadratmeter ejet af Coop selv eller af lokale brugsforeninger.

Det er en nøglepost for Coop, fordi beliggenheder, hvordan de bliver udnyttet, og hvad de koster, er vigtige parametre i en dagligvarebranche præget af benhård konkurrence og presset indtjening.

Kræn Nielsen er ofte ude i nogle af butikkerne, og her er det altså ingen skade til, at han i barndomsbyen håndterede tomme flasker i den lokale brugs. Men han har nu også i sin »rigtige« karriere haft meget at gøre med butikker og dagligvarer.

Han blev trainee og senere indkøber i Dansk Supermarked i Aarhus-forstaden Højbjerg, lige så snart hans højere handelseksamen var i hus, og fra 2012-2014 rådgav han i konsulenthuset McKinsey kunder om dagligvarer og detailhandel.

Undervejs var han også en årrække i servicekoncernen ISS, hvor han som blot 28-årig havde 1.500 ansatte under sig.

gh

Sideløbende med karrieren tog han adskillige uddannelser: Først et fuldt HD-forløb med speciale i afsætning, siden en supplerende HD i logistik og for et par år siden en MBA-grad.

Med tunge poster kombineret med en dåbsattest, der har langt til at gulne, kom Kræn Nielsen tidligt i talentsøgelyset. Allerede i 2007, netop fyldt 27 år, var han med i »Talent100« i Berlingske Nyhedsmagasin (det nuværende Berlingske Business Magasin). Senere fulgte tilsvarende udpegninger som ledertalent i Børsen og Jyllands-Posten, og i dag deltager han i en gruppe i VL-netværket for topchefer.

I spidsen for Coops ejendomsområde med cirka 50 ansatte skal han blandt andet hente årlige besparelser på 100 millioner kroner og samtidig udnytte de eksisterende lokaler bedre, måske ved at flytte rundt på afdelinger af de forskellige kæder. I øjeblikket gransker og genforhandler Coop flere hundrede lejekontrakter.

»Vi skal forsøge at være »klassens frække dreng« og tænke nyt og utraditionelt,« siger Kræn Nielsen selv.

Og måske giver hans private boligvalg et fingerpeg om måden at bryde traditioner på. Han og den bedre halvdel ledte for få år siden efter ældre villa i Stenløse, og det var svært på det åbne marked. Parret udpegede en stribe huse, de godt kunne tænke sig at bo i, og Kræn Nielsen foreslog sin hustru, at de afleverede et brev til beboerne om deres interesse.

»Det kan man da ikke bare gøre!« lød fruens reaktion.

Men det kunne Kræn Nielsen. Ti Stenløse-familier fik et brev, flere svarede venligt tilbage, der var forhandlinger med to om at købe, og i dag bor parret og tre børn i et af husene.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen