Berlingske Business
17:16

Faste priser sikrer overskud

Det kræver is i maven at tjene penge i en dansk flyttebranche præget af hård og ensidig priskonkurrence. Det har John Hansen, indehaver af og direktør i Flytte- og vognmandsforretningen John Hansen A/S, i en grad, der har sikret virksomheden den bedste indtjeningsevne af alle de virksomheder, der indgår i analysebureauet KOB''s analyse af flyttebranchen.

I de seneste tre år har Flytte- og vognmandsforretningen John Hansen A/S gennemsnitligt haft et overskud på 2,1 mio. kr. før skat, svarende til en gennemsnitlig forrentning af egenkapitalen på godt 75 pct. Det er resultater, som nok kan vække misundelse blandt andre flyttefirmaer.

Baggrunden for den gode indtjening er et stålsat princip om ikke at lade sig trække ind i branchens blodige priskrig. Flytte- og vognmandsforretningen John Hansen A/S opererer med faste priser, og lader sig ikke lokke til at køre efter kilometertakster. Det koster nogle opgaver, men til gengæld kan man tjene penge på de ordrer, man får.

- Vi ser vores konkurrenter udføre flytteopgaver til priser, som er helt urealistisk lave, men den går vi ikke med på. I stedet satser vi på at udføre vores arbejde i en kvalitet, som betyder, at kunderne vil betale en ordentlig pris og i øvrigt vender tilbage til os senere hen, forklarer John Hansen.

Faste kunder

Den strategi har båret frugt og i øjeblikket er der omkring 800 faste kunder i kartoteket hos Flytte- og vognmandsforretningen John Hansen. Herfra hentes omkring 95 pct. af omsætningen.

Kundebasen er opbygget gennem mange år, og den er selve årsagen til, at virksomheden ikke behøver kaste sig ind i priskrigen.

- Den billigste flytning kan vise sig at blive den dyreste i længden, når tingene bliver beskadigede og ikke når frem til tiden. Vores kunder ved, at vi leverer det, vi lover, og det er for mig at se den mest fornuftige måde at drive forretning på, forklarer John Hansen.

Opgaverne hentes typisk på markedet for erhvervsflytninger, men Flytte- og vognmandsforretningen John Hansen A/S har sørget for at sprede aktiviteterne, så man ikke er sårbare overfor nedgang på et enkelt marked. Derfor udfører man også flytninger for private, ligesom man påtager sig traditionelle transport- og leveringsopgaver.

- Det drejer sig om at udnytte kapaciteten bedst muligt, og i mange tilfælde er det oplagt at supplere flytteopgaverne med mere almindelige transportopgaver. Vi forsøger hele tiden at have noget at lave, så længe vi kan få de priser, vi skal have, siger John Hansen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen