Berlingske Business

Et langt tilløb

capman
TK Development topchef Frede Clausen og fra CapMan Torsten Bjerregaard mødes i TK Development på Islands Brygge onsdag den 20. maj 2015. Til venstre Frede Clausen fra TK Development. Til højre Torsten Bjerregaard fra CapMan. Foto:

Efter fire års tilløb går byggeriet af Esbjerg-centret Broen endelig i gang – til glæde for projektudvikleren TK Development og den nye storinvestor, finske CapMan.

Tirsdag eftermiddag tog borgmester Johnny Søtrup (V) første spadestik til Esbjergs kommende bycenter, Broen, med ca. 70 butikker, 700 P-pladser og en anslået projektværdi på 700-800 mio. kr. Men byggeriet skulle forlængst have været i gang.

»Vi begyndte vel med planerne for fire år siden og måtte stoppe to gange,« fortæller Frede Clausen, administrerende direktør i det børsnoterede TK Development, som står bag adskillige butikscentre og mange andre byggerier over det ganske land.

finsk fond

Selskabet blev oprindeligt grundlagt af den nu afdøde ejendomsmatador Thorkild Kristensen i Aalborg, og var i årene 2006-2007 flere milliarder værd. På kort tid ændrede finanskrisen medvind til strid modvind, ja, TK har nærmest befundet sig i en overlevelseskamp med tårnhøj gæld og strandede projekter.

Broen-projektet kom på bøgerne flere år inde i krisen, og det var svært at finde en investor. Senere viste det sig, at byggeriet efter nye EU-regler fordrede en langvarig, teknisk såkaldt CSM-undersøgelse, fordi centret skal bygges over en lille banestrækning med enkelte godsvogne ned til Esbjerg Havn.

Men i marts trådte den finske kapitalforvalter CapMan ind som investor, og for få uger siden kom CSM-godkendelsen endelig. Det betød, at CapMans købsforbehold blev erstattet af en check, og at borgmesteren kunne stikke spaden i jorden.
De knap 30.000 kvm. (plus P-arealer) skal bygges af jyske KPC, og butikkerne kan stå klar med åbningstilbud i foråret 2017.

Ifølge Frede Clausen er foreløbig omkring 62 pct. af butiksarealet lejet ud. Kvickly, H&M og Bahne med interiør og modetøj bliver ankerbutikkerne, der for alvor skal trække kunder til. Blandt de øvrige lejere er kæder som Imerco, Skoringen, Sportmaster, Companys og Hunkemüller.

»Vi forventer fuldt hus ved åbningen, og vi lå på 70 pct., da vi måtte udskyde byggestarten. Nogle af de mindre butikker kan ikke binde sig flere år frem og sprang fra, men kommer formentlig tilbage,« vurderer Frede Clausen.

27BUETorsten-Bjerregaard---.jpg

Han og TK Development gik ind i projektet, fordi Esbjerg inklusive opland har 220.000-240.000 indbyggere med langt til nærmeste større center i Kolding.

»Esbjerg har haft et hul i markedet, og Broen bliver et bycenter tæt på gågaden, station og busholdeplads og samtidig tæt på motorvejen,« siger Frede Clausen.

CapMan har herhjemme mest fokus på København og til dels Aarhus, men opfatter Esbjerg som »en vækstorienteret by og et energimetropol«.

»Vi er sikre på, at Broen bliver en stor succes, og vi opfatter TK som en god partner,« siger Torsten Bjerregaard, seniorpartner i CapMans ejendomsfond.

Centereksperten Per Nyborg fra Institut for Center-Planlægning har foretaget beregninger for TK Development og vurderer over for Berlingske Business, at der »helt klart er plads til« Broen, som både kan nyde godt af det nære opland, et regionalt opland uden større centre og af mange turister.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen