Berlingske Business

Erhvervsmægler: "Jeg udlever mine kreative drømme"

vsw
Lokalebasen.dk har udarbejdet en ny statistik, der viser, at langt flere erhvervslokaler end hidtil antaget står tomme. Her ses bestyrelsesformand Jakob Dalhoff. Foto:

Efter at have skabt solide resultater med at formidle lejemål i Danmark, forsøger Lokalebasen.dk nu at gøre det samme i udlandet – i første omgang Norge. Adm. direktør Jakob Dalhoff har det meste af sin karriere ellers beskæftiget sig med køb og salg af ejendomme. Men det trak mere at være iværksætter.

Det sker ikke så tit, at selskaber i den danske ejendomsbranche etablerer sig i udlandet – i hvert fald ikke med henblik på at servicere udenlandske kunder. Men det skete i forrige uge, hvor Lokalebasen.dk etablerede sig i Norge. Under søsterselskabets navn, MatchOffice, vil man bringe lejere og udlejere sammen, ligesom man har gjort det i Danmark siden 2008.

Jakob Dalhoff står som adm. direktør i spidsen for tiltaget, og han fortæller, at etableringen i Norge kun er første skridt for det ambitiøse selskab.

»Vi åbner også snart i Polen, og efter sommer åbner vi i Tyskland, Østrig og den tysktalende del af Schweiz,« fortæller han.

Jakob Dalhoff har beskæftiget sig med ejendomme stort set hele sit voksne liv. På CBS skrev han speciale om investering i udlejningsejendomme i 2001, og efter et par år som ansat erhvervsmægler valgte han at stifte sit eget selskab – DN Erhverv. I 2004 var han også med til at åbne MatchOffice, der oprindeligt formidlede kontorlejemål, men som i dag på dansk grund kun beskæftiger sig med pladser i kontorhoteller.

Lejemarkedet lægger i høj grad op til at benytte og forfine databaser på internettet, og efterhånden så Jakob Dalhoff sine aktiviteter gå i to retninger: Den traditionelle rolle som talstærk analytiker på ejendomsmarkedet, og den mere tekniske opgave med at være pioner inden for it-systemer. Han valgte at fokusere på det sidste, og i 2013 solgte han resten af sit ejerskab i DN Erhverv.

»Det var ikke, fordi jeg var træt af at være rådgiver på køb og salg af ejendomme. Men på et tidspunkt skal man gøre op med sig selv, hvad man vil, og jeg valgte altså at prøve noget andet. Jeg får mulighed for at udleve mine kreative drømme. Der er en skabertrang i mig, og det er supersjovt at få lov til at være med til at udvikle en it-virksomhed. Hele det miljø er fascinerende, og det er en helt anden verden end den, jeg kom fra,« siger Jakob Dalhoff, der er helt med på, at det nok er sjovt at være it-iværksætter – men også noget, man skal slide for.

De hårdeste år bliver de førstkommende. Man bliver ikke uden videre den foretrukne database i Norge, og man gør det endnu mindre i Polen og Tyskland. Lokalebasen.dk forventer, at der går et par år, før man har overskud på de nyere markeder.

»Havde det været nemt, havde der nok været andre, der havde gjort det. Jeg regner heller ikke med at få succes på alle markeder,« siger Jakob Dalhoff.

Kommer der overskud i udlandet, kan fortjenesten til gengæld blive stor. Sådan er det for it-selskaber, for hvem den største omkostning går til at udvikle systemerne. Når de først er udviklet, er fortjenesten pr. ny kunde meget højere. Jakob Dalhoff er også så optaget af det, at han bruger en god del af sin fritid på andre og mindre it-projekter.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen