Berlingske Business

En tsunami af klager på vej

holger
Skat oplevede en voldsom strøm af klager over vurderingerne af erhvervsejendomme i både 2006 og 2008, hvor markedspriserne var henholdsvis brat stigende og brat faldende.

Skat oplevede en voldsom strøm af klager over vurderingerne af erhvervsejendomme i både 2006 og 2008, hvor markedspriserne var henholdsvis brat stigende og brat faldende.

Men det vil være det rene vand i forhold til den klagestrøm, der kommer om i begyndelsen af 2016, vurderer Mikkel Scheel fra DTZ. I perioden frem til da vil man køre videre med de gamle, fejlbehæftede vurderinger.

Problemet er, at et nyt vurderingssystem først skal være på plads i 2015. Men allerede pr. 1. oktober næste år skal der fastlægges en vurdering af erhvervsejendomme. Det kommer så til at foregå ved, at man simpelt hen genbruger de stærkt fejlbehæftede vurderinger pr. 1. oktober 2012.

formand

»For mig at se skubber man et sindssygt stort problem foran sig. Jeg forventer, at der vil komme en malstrøm af klager. En ting er, at Skat har Rigsrevisionens ord for, at der er en myndighedsskøn, der er forkert. Men det bliver kun værre af af, at man helt opgiver at foretage skøn og fremskriver et eller andet, man havde i forvejen. Oven i det har vi et ejendomsmarked, der ikke rigtigt ved, hvor det vil hen, så der er en betydelig risiko for, at værdien af den enkelte ejendom er faldet. Den enkelte virksomhed må reagere ved at sende en klage inden for klagefristen, bare for at være på den sikre side,« siger Mikkel Scheel.

skat

Klagerunderne efter 2006- og 2008-vurderingerne bød på årelange forsinkelser af sagsbehandlingen. Det kan ske igen, hvorfor virksomhederne reelt må indstille sig på risikoen for, at de først får penge tilbage i 2018 eller endda senere.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen