Berlingske Business
17:41God weekend

Eksperten

Han ser opbruddet i værdikæden som et udskilningssløb, hvor de virksomheder, der ikke vil forny sig, bukker under.

Seriøse virksomheder er pisket til at tage deres rolle op til revision. Liliegreen peger på, at entreprenørvirksomheder

går ind i området for facility management eller opkøber fagentreprenører, der bliver en del af koncernen.



Han

forventer også, at arkitekters og ingeniørers rolle i fremtiden bliver mere flydende. Uddannelsesmæssigt er der

mange grænseflader, der let kunne brydes og skabe grobund for konkurrence mellem rådgiverne.



Produktionen af mere

præ-fabrikata er producenternes måde at vinde terræn fra håndværkere og entreprenører, og der

vil til stadighed være forsøg på at komme længst muligt frem i værdikæden.



- Der er normalt

hård konkurrence i begyndelsen af værdikæden - f.eks hos råstofproducenterne, der ikke tjener så godt.

Derfor er det mere attraktivt at komme længere frem i kæden, påpeger Liliegreen.



Han anser byggesektoren for

en konservativ branche, der kan lære meget af historien i andre brancher - f.eks bilindustrien, hvor ejerskabet efterhånden

er samlet på ganske få hænder.



Branchen er noget stillestående, og han regner med, at en mulig accelererende

udvikling og brancheglidning vil komme efter pres udefra.



- Man kunne forestille sig køkkenfirmaer, der tilbyder levering, finansiering

og arkitekttegninger i en full service-løsning. Det kender vi fra USA, hvor Home Depot gør det. Tømmerhandlere

og producenter kunne gøre lignende ting. Rengøringsfirmaer kunne gå ind i området for professionel vedligeholdelse

af bygninger, lyder Curt Liliegreens krystalkuglekik.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen