Berlingske Business

Ejendomsudviklere scorer kassen på bolig-byggeboom

Industrien: Nu kommer væksten og tusindvis af nye job Kommuner
Foto:

Ejendomsudviklere har kronede dage under byggeopsvinget, der især er drevet af boligbyggeriet, skriver Finans.

Fire af de største ejendomsudviklere har de seneste år haft markant fremgang, når det gælder indtjeningen. Med overskudsgrader på helt op til 27 pct. i 2016 tjener de langt mere på byggeboomet, end entreprenørerne gør.

08BUS20170707-135806-3-1436.jpg

»Der er en generelt stigende aktivitet og indtjening. Hvis du er villig til at påtage dig risikoen ved at købe grunde op og tage projekter på balancen, og der er højkonjunktur, er der også mulighed for at tjene nogle gode penge.«

1

»Det handler om at spotte de rigtige projekter og gøre det på de rigtige tidspunkter,« siger Thomas Frommelt, partner og leder af Deloittes branchegruppe for byggeri, til Finans.

Det kan tilsyneladende langt bedre betale sig at udvikle projekter end at bygge dem.

APPLE-CAMPUS/

»For de udførende entreprenører bliver der stadig talt om at nå de magiske 5 pct. i overskudsgrad, men indtjeningen er ikke løftet markant, måske fordi deres byggeomkostninger har været for høje, eller fordi der er nogle lig i lasten, som man skal have taget tabene på.«

15BUSkr-yersplads-114208.jpg

»Flere af de større entreprenører, hvis regnskaber jeg har set, har en pæn vækst, så noget tyder på, at man har svært ved at styre den vækst,« siger Thomas Frommelt.

Skanska har med en overskudsgrad på 26,6 pct. den højeste overskudsgrad blandt de største ejendomsudviklere i 2016. Næst efter Skanska kommer FB Gruppen med en overskudsgrad på 17,8 pct., skriver Finans.

Mandag: Nordhavn

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen