Berlingske Business

Ejendomstorvet har taget konkurrencen til sig

27BUEBE-BAGSIDEN-093248.jpg
Mikkel Søby. Foto:

Ejendomstorvet.dk fik tidligere på året ny bestyrelsesformand, som er klar til at tage kampen op med en ny tidsalders heftige konkurrence på nettet.

Portalen Ejendomstorvet.dk, der formidler kontakt mellem udbydere, udlejere, købere og lejere af erhvervsejendomme, havde i en årrække en privilegeret position som den eneste af sin art på markedet i Danmark.

I dag mærker man presset fra konkurrencen, både fra andre portaler, der formidler ejendomme, og i stigende grad fra simple såkaldte ’gør det selv-løsninger’ mellem udlejere og lejere eller købere og sælgere, hvor kontakten formidles direkte, f.eks. gennem sociale medier. Konkurrencen er dog på mange måder kærkommen og sund set med bestyrelsesformand Mikkel Søbys øjne, for den er en god lejlighed til at kigge nærmere på, hvor man kan forbedre sig, mener han.

Søby har siddet i Ejendomstorvets bestyrelse i mange år, men det varme sæde som bestyrelsesformand overtog han først i juni. Han glæder sig naturligvis over portalens succes som Danmarks førende, men arbejdshandskerne er også solidt monteret på hænderne, for Ejendomstorvet skulle jo gerne bevare sin frontposition, lyder hans budskab:

Mæglerejede portaler giver lavere priser

»Vi er utroligt glade for, at vi er Danmarks største ejendomsportal og bidrager væsentligt til mæglernes indtjening. Noget af det, vi har gjort rigtigt lige fra starten, og som vi vil fortsætte med, er, at vi sender kunderne direkte videre til den enkelte mægler, og det gør vi med meget gode resultater. Men det er så også der, vi kan forbedre os, for vi har ikke været gode nok til at fortælle om, hvor effektive vi faktisk er, og hvor fine resultater vi skaber for mæglerne. Vi hjælper vores medlemmer med at omsætte for flere milliarder, men vi skal være bedre til at fortælle om det,« forklarer han.

Noget af det, der styrker Ejendomstorvet.dk’s position på markedet, er, at det er mæglerne selv, der ejer portalen. Det medfører ifølge Mikkel Søby, at det er forholdsvis let at holde priserne for ejendomsformidlingen på et rimeligt niveau. For i modsætning til i f.eks. Norge, hvor det er store mediekoncerner, der ejer lignende ejendomsportaler, behøver Ejendomstorvet ikke bekymre sig om at skabe overskud af sin egen forretning:

»Vi er jo ejet af ejendomsmæglerne og skal ikke tænke isoleret på indtjening til os selv - bare det løber rundt for os, så er det fint. For de store mæglere, f.eks. for HOMEs og CBREs vedkommende, er det mellem 30 og 50 pct. af de hits, de får ind på deres hjemmesider, der er direkte generet fra os. En væsentlig del, med andre ord. Og for de mindre mægleres vedkommende vil jeg tro, det er endnu mere, for når man ikke har et stort og kendt brand, er det sværere at få hits ind via Google.«

30BUENOTE-090655.jpg

Hurtig udvikling

Mikkel Søby erkender, at vi lever i en tid, hvor tingene er i meget hastig forandring, ikke mindst når man laver forretning via internettet. Den tid, hvor Ejendomstorvet havde monopol på sin ydelse, er for længst forbi, og et utal af brancher oplever forskellige former for disruption, hjulpet frem af de mange nye teknologiske muligheder.

Det gælder også branchen for ejendomsformidling, hvor man oplever, at flere og flere simpelthen springer mellemleddet over, så vidt det kan lade sig gøre, og benytter sig af ’gør det selv-løsninger’, hvor man kontakter potentielle lejere eller købere direkte. Det er dog primært for de mindre lejemåls vedkommende, den form for konkurrence er en faktor, forklarer Mikkel Søby:

»Det er klart, at der er forskel på, om du står og skal udleje en frisørsalon på 50 kvm, eller om du skal udleje 50.000 kvm kontorer. I sidstnævnte tilfælde vil du næsten altid have brug for god professionel rådgivning og formidling. Men det, vi kan se, det gælder om for os, er slet og ret at følge med tiden og udviklingen, som jo virkelig går stærkt i dag. Når vi har optimeret på f.eks. søgemuligheder inde på vores site, kan vi se, at det virker. Det tekniske i eksempelvis den måde, man søger på, når man er på en hjemmeside, ændrer sig hele tiden. Og vi kan måle, at det betyder rigtigt meget for den måde, kunderne reagerer på, at vi hele tiden er på højde med udviklingen.«

05BUSIVAR-TOLLEFSEN-122209.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen