Berlingske Business

Ejendomsmarked sendt i koma

Ejendomsmarked sendt i koma - 1
Foto:

Forhåbningerne om en optøning af markedet blev gjort til skamme i andet kvartal, der tværtimod bød på en overraskende nedgang i antallet af handler. Bankpakke II bliver udpeget som synder.

Hele foråret og forsommeren har man ventet på, at ejendomsmarkedet skulle vende. Men det er ikke sket. Tvært imod er markedet gået endnu mere ned – til et historisk lavpunkt målt på antallet af handler.

De fem største mæglere laver en statistik til internt brug. Den viser, at der i første kvartal i forhold til det i forvejen triste fjerde kvartal var tilbagegang. Håbet var, at det skulle begynde at lysne i andet kvartal. Men i stedet gik man – noget overraskende – endnu mere tilbage og skrabede bunden.

Det er direktør Kenneth Hofman fra Colliers Hans Vestergaards afdeling i København, der refererer den interne statistiks hovedresultater over for Business Ejendomme. Han kan ikke sige med sikkerhed, hvorfor markedet var så negativt i andet kvartal. Men hans bedste bud er, at det hænger sammen med Bankpakke II.

For bankerne var soliditeten en af de afgørende parametre for, hvor meget kapital staten stillede til rådighed for dem. Derfor, lyder tesen, ville de hverken sælge ejendomme, de havde overtaget fra nødlidende kreditorer, eller presse andre kreditorer til et salg. Det ville nemlig tvinge dem til at bogføre tab, der ville reducere deres soliditet, og dermed adgangen til den store, skattefinansierede pengetank.

Den gode nyhed er, at hvis tesen holder, kan der til gengæld være handler på vej. Deadline for Bankpakke II var 30. juni – altså udgangen af andet kvartal. Dermed ved bankerne nu, hvad de har at gøre med, og de kan begynde at rydde ud i de ejendomme, de er brændt inde med, og tage tabene på bøgerne.

Læs hele artiklen i dagens Business Ejendomme

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen