Berlingske Business

Ejendomsmæglere får gigantbøde

Ejendomsmægleren Mûhldorff har fået en anseelig bøde for ikke at have uddannede ejendomsmæglere på firmaets forretningssteder.

Den københavnske liebhavermægler MMühldorff i København har fået en bøde på ikke mindre end 300.000 kroner, da der i flere af firmaets filialer ikke har været uddannede ejendomsmæglere. Det skriver Børsen Ejendomme.

Det er Disciplinærnævnet for ejendomsmæglere under Erhvervs- og Byggestyrelsen, der står bag dommen, som ejeren Claus Christiansen nu har indbragt for domstolene.

Disciplinærnævnet blev oprettet på initiativ af daværende erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) i forlængelse af en sag om ejendomsmægleren Hanne Nørrisgaard, som tjente stort på at sælge sine egne ejendomme. At nævnet er så ungt betyder, at dets afgørelser følges tæt af branchen.

- Bødeniveauet har givet genlyd i branchen, der opfatter bøden som urimeligt hård, siger Dansk Ejendomsmæglerforenings (DE) formand Steen Winther-Petersen til Børsen Ejendomme, der håber, at bødens størrelse hænger sammen med, at der er tale om meget kritisable forhold i sagen.

Flere andre sager, som nævnet har taget stilling til, har store bødestørrelser.

- Kendelserne viser, at disciplinærnævnet dømmer overtrædelser af lov om omsætning med fast ejendom og god ejendomsmæglerskik hårdt. Det er helt i tråd med det politiske ønske, der første til nedsættelse af nævnet i 2006, siger Direktør Finn Laurtitzen, Erhvervs- og Byggestyrelsen.

-ulha

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen