Berlingske Business

DSB klar til massesalg af ejendomme

DSB ejendomme
Overskrift
Ny direktør hos DSB Ejendomme Jes Transbøl. DSB Ejendomme har mange, mange ejendomme og vil "aktivere" bygningerne, blandt andet butiiks- og cafeomådet i Hovedbanegården i København. Foto:
 

Jes Transbøl og ejendomsenheden skal sikre værdier fra ledig jord og tomme bygninger, både ved at sælge fra og tiltrække nye aktiviteter. Og så skal 3.000 lejekontrakter lige håndteres.

»Vores opgave er at få så meget ud af DSBs ejendomme som muligt. Vi skal være effektive på udlejningssiden og salgssiden. Når vi har en bygning, som vi ikke skal bruge, skal vi spørge: »Hvordan kan vi skabe liv og cashflow?« Vores styrke er, at vores stationer ligger centralt.«

Sådan beskriver Jes Transbøl et par af hovedopgaverne for DSB Ejendomme, hvor han har været øverste chef siden maj sidste år – med en fortid med blandt andet ansvar for salget af ejendomme i bankafviklingsselskabet Finansiel Stabilitet.

Opgaverne med udsalg og udvikling af ejendomme er vokset, fordi DSB – Danske Statsbaner grundlagt i 1885 – har fået masser af jord og masser af kvadratmeter i overskud.

Store dele af godsforretningen er solgt fra, og store rangerarealer blev anlagt på jord, som oprindeligt ikke var meget værd. I dag er arealerne ofte omkranset af by, og det kan flerdoble værdien, hvis der kan ske bebyggelse.

Jes Transbøl

Billetkontorer næsten væk

Servicebygninger er kommet i overskud i takt med mere moderne og effektiv drift, og på stationerne er næsten alle billetsalg forsvundet. De er blevet afløst af DSB-kiosker, drevet på franchisebasis under 7-Eleven-mærket, af automater og af kundernes brug af mobil og internet.

»Vi har for nylig lukket vores billetkontor i Vejle, og nu har vi kun fire tilbage. Udviklingen har de senere år skabt en masse stationslokaler, som vi skal udnytte på anden vis,« forklarer Jes Transbøl.

hoved

I 2014 solgte DSB jord og bygninger for et stykke over 600 millioner kroner med en fortjeneste omkring 330 millioner i forhold til de forsigtigt bogførte værdier. Overskuddet går dels til DSB, dels til en politisk fastsat pulje, øremærket bedre adgang til kollektiv trafik.

»Inden for et-to år regner jeg med, at vi sælger for yderligere trekvart milliard,« siger Jes Transbøl.

To af salgene sidste år var en butiksarkade ved Lyngby Station til den tværnordiske ejendomsfond NREP og et større godsareal ved Nørrebro Station, hvor Danica Pension vil bygge et højhuskompleks med studie-boliger.

bgh

DSB har på landsplan omkring 850 grunde på tilsammen 7,7 millioner kvadratmeter – det svarer til over 1.000 fodboldbaner eller lige knap hele Frederiksberg. Transbøl venter, at »en meget stor del« af jorden skal sælges.

I flere byer er der planer om at udvikle enten campusser, altså studieområder, eller en kombination af boliger og erhverv.

Bag ved Hovedbanegården i København ligger et par af de store opgaver, for dels skal det store DSB-kompleks på Kalvebod Brygge sælges, dels skal store godssporarealer sydøst for Dybbølsbro Station enten udvikles eller sælges.

Cobe Køge hoved

Fokus på 26 stationer

DSB Ejendomme holder også styr på 735 bygninger med et samlet areal på 750.000 kvadratmeter.

Mange af bygningerne eller lokalerne skal enten udvikles eller sælges. De omfatter alt fra boliger, som af historiske grunde ligger hos DSB, over service- og værkstedsbygninger til stationslokaler. Og ikke mindst de sidste kan ofte rumme et stort potentiale i kraft af centrale beliggenheder.

DSB Sølvgade

»På Ordrup Station var billetkontoret blevet nedlagt for længe siden, og her fandt vi en kontorlejer. Der er ingen kundevendt funktion, men det skaber liv i bygningen og sikrer en løbende indtægt til gavn for DSB og dermed passagererne,« siger Jes Transbøl.

Af landets 298 stationer har DSB særligt fokus på de 26 største med tilsammen halvdelen af de cirka 500.000 daglige passagerer. Her er opgaven at skabe, fastholde og forbedre udadvendte tilbud med kiosker, butikker, kaffebarer og lignende, for eksempel ved at inddrage tidligere områder med billetsalg.

På en række stationer er underlaget af rejsende og forbipasserende ikke stort nok til at sikre butikker og lignende, og SB Ejendomme har sammen med mæglerfirmaet Colliers udskrevet en konkurrence blandt studerende om at skabe liv på tomme stationer.

DSB Ejendomme har nogle steder dog også selv fundet på løsninger: I november underskrev Esbjerg Kommune en treårig lejeaftale for et borgerservicecenter, cafe og kiosk på banegården i Bramming 17 kilometer øst for Esbjerg.

rejsekort

Nyheder på Hovedbanen

Københavns Hovedbanegård er i sagens natur blandt de højt prioriterede stationer. Her bliver det interne lokaleforbrug mindsket, så DSB Ejendomme udvikler løbende arealerne, hvoraf Hovedbanens Shoppingcenter med cirka 40 butikker og spisesteder er ejet af Danica Pension og Nordea Liv & Pension.

Nyeste tilbud er Joe & The Juice, ligesom en Dunkin’ Donuts-cafe er på vej.

I oktober indgik DSB Ejendomme en lejeaftale med Coop-koncernen, som torsdag løfter sløret for et helt nyt butikskoncept i 800 kvadratmeter, som tidligere husede O’Learys Sports Bar. Allerede onsdag får journalister et smugkig, fordi dagligvarekoncernen har lagt et pressemøde om sit 2014-regnskab – og det nye koncept – netop her på Hovedbanegården.

DSB

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen