Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Diskret DADES-direktør

09busboriskjeldsen.jpg
Boris Nørgaard Kjeldsen har fået Novo A/S og Tryghedsgruppen ind i ejerkredsen af DADES, og i sidste uge var han og den nye bestyrelse på rundtur til nogle af ejendommene. PR-foto.

Som topchef vejer Boris Nørgaard Kjeldsens ord tungt i branchen. Den tømreruddannede direktør taler gerne fagligt, men ikke om privatsfæren.

DADES-chef Boris Nørgaard Kjeldsen svarer hjertensgerne på faglige spørgsmål både om ejendomsselskabet med mursten for næsten 17 milliarder kroner og om branchen; for eksempel om den netop lancerede markedsstatistik, han har været bannerfører for. Private forhold ser han derimod ingen grund til at belyse, selv om nutidens topdirektører rask væk forventes at divertere med familieforhold og golfhandicap.

Det vides dog, at den diskrete DADES-direktør driver fritidslandbrug og bor på en gård i Ledøje ved Smørum nordvest for København. Og så er han uddannet tømrer, inden kan kastede sig over lovbøgerne og gjorde karriere inden for ejendomme.

nye data

Chef for 400 medarbejdere

For næsten et kvart århundrede siden kom Boris Nørgaard Kjeldsen til DADES og rykkede helt til tops i 1999.

Virksomheden er et af landets største ejendomsselskaber med fokus på kontorer og butikscentre. DADES ejer også administrationsselskabet Datea, så samlet er Nør­gaard Kjeldsen boss for godt 400 ansatte.

De senere år har ikke været alt for lette for hverken branchen eller DADES. Finanskrisen har medført konkursramte lejere, pres på lejeindtægterne, øget tomgang og svage regnskaber med nedskrivninger på ejendomme.

I 2013 var en af de største lejere, forsikringskoncernen Codan, tæt på at forlade det frederiksbergske Codanhus, som DADES havde købt fem år før. Byggeplaner om nyt hovedsæde i Ørestad blev dog droppet i ellevte time. Siden har brancheforlydender gået på, at DADES måtte yde en klækkelig lejerabat til Codan – noget, ingen af parterne vil kommentere.

DMF

Nye ejere

Ikke kun lejerne, men også ejerne har givet Boris Nørgaard Kjeldsen problemer, fordi en børsnotering måtte udskydes, og fordi der ikke var opbakning til at lægge ekstra kapital ind i selskabet.

Dén udfordring er dog løst: Selskabet meddelte i juli, at en kreds af mindre aktionærer var købt ud af Novo A/S; den stenrige hovedejer af medicinalkæmpen, og af Tryghedsgruppen, der ejer en stor luns af Tryg Forsikring.

Aktionærduoen lovede samtidig at skyde 1,7 friske milliarder kroner ind i DADES. Boris Nørgaard Kjeldsen vurderede over for Berlingske Business, at det gav mulighed for opkøb for en håndfuld milliarder over godt tre år – formentlig også af boliger, som kunne udgøre et nyt forretningsområde.

»Vi er i en proces, hvor vi skal til at lægge en ny investeringsstrategi, og den er nok lagt inden årets udgang. Det vil tage tid at investere, for der er mange om buddet, og en snuptagsløsning kan ikke lade sig gøre,« lyder det nu fra Boris Nørgaard Kjeldsen.

boliger

Flittig i fagkredse

Ved siden af topjobbet i DADES sidder Boris Nørgaard Kjeldsen i flere bestyrelser.

I Ejendomsforeningen Danmark er han blandt andet næstformand i den såkaldte ejersektion og har ledet en styregruppe bag en dugfrisk branchestatistik, der skal hjælpe investorer i fast ejendom med mere solidt datamateriale om tomgang og udlejning.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen