Berlingske Business
17:16

DI: Byggeriets produktivitet rokker sig ikke ud af stedet

08BUEFOTO-101839.jpg
Nok så meget it har ikke ændret på, at byggeri er et fag, hvor mange opgaver skal udføres med arbejdshandskerne på. Når opgaverne samtidig bliver mere komplekse, er det svært at få bygget flere kvadratmeter pr. medarbejder. Foto:

Antallet af byggede kvm pr. ansat i byggebranchen er stort set det samme som ved indgangen til dette århundrede, viser en beregning. Dansk Byggeri fremhæver dog, at der er kommet større krav til byggeriet i mellemtiden.

Byggeriets produktivitet skal op. Det har været et mantra i mange år, men på trods af at nye digitale værktøjer også har fundet vej til byggebranchen, er bundlinjen, at der ikke rigtigt er sket noget.

Det når DI frem til i en ny analyse, hvor man sammenligner beskæftigelsen i branchen med det byggeri, der så er opført.

»Det kræver (…) lige så mange beskæftigede at opføre en kvadratmeter bygning i dag, som det gjorde for 17 år siden. Forholdet er faktisk forværret, idet der i 2016 blev opført færre kvm end i 2000, selv om antallet af beskæftigede var højere i 2016,« hedder det i analysen.

16BUECOVERHISTORIE-085139.jpg

Nye tal på vej

I Dansk Byggeri vil direktør Michael H. Nielsen ikke helt afvise, at produktivitetsudviklingen skuffende har ligget stille. Men han tror ikke, det er tilfældet, og status lige nu er, at man mangler tal til at dokumentere det.

Sagen er, at Produktivitetskommissionen, med tidligere overvismand Peter Birch Sørensen i spidsen, for nogle år siden konkluderede, at gængse produktivitetsmål ikke rigtigt kunne bruges i byggeriet, blandt andet fordi kravene til byggeriet hele tiden bliver skærpet. Det vil sige, at det alt andet lige kræver mere arbejde at bygge en kvm i dag, end det gjorde for 17 år siden.

Danmarks Statistik er ved at udvikle en ny metode til at måle produktiviteten. Men den er ikke på plads endnu, og selv når den kommer, vil der i første omgang kun være data få år tilbage i tiden. Det vil sige, at der vil gå en rum tid, inden man får klarhed over, hvad den mere langsigtede udvikling er.

.

»Men vores medlemmer er meget opmærksomme på produktiviteten. Under den forrige højkonjunktur så vi, at mange ikke kunne tjene penge på den høje aktivitet. Derfor er der gjort meget for at gøre byggeriet mere profitabelt,« siger Michael H. Nielsen.

»Vi bakker også op om, at der skal være skærpede krav til byggeriet. På nogle områder så vi endda gerne endnu større krav. Men det kræver altså nogle ressourcer at efterleve disse nye krav, og så kan det umiddelbart fremstå, som om at produktiviteten halter,« fortsætter han.

Søren Damgaard

Kritik af analysen

DI har en del byggevirksomheder i sin medlemskreds, så DI og Dansk Byggeri er både konkurrenter og kolleger. Michael H. Nielsen er i dette tilfælde ikke imponeret over det analytiske niveau hos DI.

»Jeg synes, at de med den måde at gøre det op på stiller sig nøgne ud i sneen,« som han udtrykker det.

bohr

DI medgiver allerede i analysen, at spørgsmålet om produktiviteten er mere nuanceret end blot byggede kvadratmeter i forhold til antal beskæftigede. Men det med produktiviteten var heller ikke det primære ærinde, oplyser branchedirektør Elly Kjems Hove.

»Vi er optaget af, om branchen får cashet ind på de teknologiske muligheder. Analysen viser, at der er nogle muligheder for at gøre det bedre. Produktiviteten er et element blandt mange – de andre er f.eks. kompetencer, it, teknologi og evnen til at få afkast af investeringerne,« siger Elly Kjems Hove.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen