Berlingske Business

Det nye industrihus risikerer at blive et dødt hjørne

DI
Direktør i DI, Berit Vinther, er overbevist om, at organisationen har fundet en løsning, der gør det nye Industriens Hus til et attraktivt sted at drive forretning og være på indløb. Men direktør Stig Birk Dørler fra Absalon & Co er kritisk over for byggeriet. Foto:

DIs snart færdigbyggede domicil er forældet som butiksejendom allerede inden, det står færdigt, mener mægler. DI har stadig ikke alle lejeaftaler på plads.

Enhver, der har spillet Matador, ved, at Rådhuspladsen er den mest værdifulde grund i Danmark. Præcis her er DI ved at lægge sidste hånd på sit ombyggede domicil, som kommer til at være endnu mere centrum, når strækningen ned mod Hovedbanegården i de kommende år får et gevaldigt kvarterløft.

Alligevel har DI fire måneder før den store åbning ikke lejeaftalerne til butikslokalerne i stueetagen klar. Det kan der være en god grund til, mener direktør Stig Birk Dørler, fra Absalon & Co., der markedsfører sig som førende mægler for butiksejendomme i det centrale København.

Dansk Industri har simpelthen tænkt for meget i arkitektur på bekostning af detailhandlens behov, mener Stig Birk Dørler. Hvormed man risikerer at gå glip af den fulde fordel ved de mange potentielle kunder, der har ærinde mellem Hovedbanen, Tivoli, Rådhuspladsen og Strøget.

»Hvis man gerne vil have detailhandel, skal man ikke bygge et kontorhus. Man har ikke sat sig ind i, hvad man efterspørger som butikslejer. Man har lavet nogle relativt lave facader, og så tilmed nogle facadeopdelinger, som det mildest talt er svært at håndtere. I stueplan er det på ingen måde tidssvarende, og det minder mest af alt om et butikscenter, som man byggede dem i 70erne,« siger Stig Birk Dørler.

Han understreger, at han ikke er tilknyttet processen med at udleje butikslokalerne i stueetagen i det nye Industriens Hus. Han har således ikke nogen viden om, hvor tæt man er på at få lejeaftalerne på plads.

Men han er altså kritisk over for selve det hus, der bliver bygget, og han frygter, at DI kan have taget mæglerbranchens bonmot om, at det handler om »beliggenhed, beliggenhed og beliggenhed« lidt for bogstaveligt. I forbindelse med butikslokaler er det nemlig lidt mere kompliceret.

»God placering har ikke så meget at gøre med, om der er mange mennesker eller ej. Mange har f.eks. en idé om, at når der skal komme en metrostation, så er det et godt sted. Men specielt i city holder den ikke nødvendigvis. Det er f.eks. ikke sådan, at der er fuld efterspørgsel efter lejemålene ved Nørreport Station eller ved Hovedbanegården,« siger Stig Birk Dørler. Han uddyber:

»I henseende til detailhandel er god beliggenhed defineret ved det indhold, der er i kvarteret. Når det er godt at lægge en restaurant på Gråbrødre Torv, er det f.eks. fordi der ligger mange restauranter i forvej-en. Det handler kort sagt om naboskab.«

Netop omkring naboskabet er man godt begyndt, når man ligger i den første del af Vesterbrogade. Med Tivoli lige ved siden af vil der være en strøm af potentielle kunder, som oven i købet er indstillet på, at de skal bruge penge.

»Tivoli er som udgangspunkt en attraktiv nabo. Men spørgsmålet er også, hvilke andre naboer, der kommer. Altså hvem de andre lejere bliver. Det er sammenhængen, der er interessant. Det er vanskeligt at få til at gå op, fordi alle venter på hinanden, og beslutningen bliver ofte truffet højt oppe i hierarkiet hos kæderne. Det bliver så endnu mere vanskeligt, fordi de fysiske rammer ikke er optimale,« siger Stig Birk Dørler, der pointerer, at det ikke nødvendigvis er et krisetegn, selv om der ikke er fuldt udlejet ved åbningen.

»Det er trods alt godt at være kritisk i sin udvælgelse af lejere og give sig den nødvendige tid. I dette tilfælde tror jeg, at man risikerer at vente på Godot, hvis ikke man får foretaget de tilsyneladende nødvendige ændringer.«

Berit Vinther, direktør i DI, oplyser, at man for øjeblikket ikke har noget at sige om udlejningen af lokaler i Industriens Hus.

»Vi har sammen med arkitekten bestræbt os på at give butiksmiljøet på denne side af Vesterbrogade et markant løft. Og vi er overbevist om, at vi har fundet en løsning, der gør det til et attraktivt sted at drive forretning og være på indløb. Hertil kommer Københavns Kommunes spændende planer om udsmykning og omlægning af Vesterbrogade, som blandt andet indebærer et bredere fortov end hidtil,« udtaler hun.

Dansk Industri har angiveligt fundet i hvert fald én lejer. Industriens Fond har skudt et mindre, tocifret millionbeløb i et virtuelt showroom, der under navnet House of Green skal præsentere dansk erhvervslivs styrkepositioner inden for energi, klima og miljø

I Industriens Fond er såvel formanden Sten Scheibye som næstformand Hans Skov Christensen udpeget af DI selv. Den tidligere Frederiksberg-borgmester Mads Lebech er adm. direktør. Han oplyser, at det er sikkert, at House of Green bliver virkelighed i det ombyggede Industriens Hus.

»Det bliver sådan, at virksomheder kan tage udenlandske gæster med derhen, men også så Danmark kan bruge det i den generelle storytelling, når vi har officielt besøg. Vi har sammen med State of Green Konsortiet kigget efter det rigtige sted at placere det, og nu får vi altså vores placering på Vesterbrogade. Vi har bl.a. valgt Industriens Hus, fordi bygningen er tænkt bæredygtigt og ligger et lettilgængeligt og synligt sted,« siger Mads Lebech.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen