Berlingske Business

Derfor rykker vestjysk familiefirma ind i København

18busbøborg.jpg
REKA Gruppen er ved at bygge 36 rækkehuse i Søborg nord for København. Foto: REKA GRuppen

Projektudvikleren REKA kom på radaren med salget af badelandet Lalandia til Parken i 2004. Siden har det vestjyske familiefirma investeret over en milliard i hovedstaden og forstærker nu sit østdanske felttog.

Tilbage i 2004 dukkede REKA Gruppen pludselig op i den landsdækkende erhvervspresse, da det lille, familieejede projektfirma solgte badelandet og feriecentret Lalandia ved Rødby til Parken Sport & Entertainment, dengang med Flemming Østergaard som medievant frontfigur.

Få år senere fik Parken leveret endnu et Lalandia af REKA, denne gang i Billund, tæt på Legoland. Bruttoindtægterne fra salget, inklusive hundredvis af feriehuse, løb op i halvanden milliard kroner, og REKA var velpolstret til nye investeringer.

18busteglholmen.jpg

Familiefirma på Vestkysten

Tilbage i 1973 begyndte det anderledes småt, da Regnar Kristensen og sønnen Erik Kristensen fra Varde etablerede en mæglerbutik, der efterhånden blev til fire afdelinger, som især solgte mange sommerhuse i det sydvestjyske.

En snes år senere var den lille kæde solgt til Nybolig, og familiefirmaet gik ind i at udvikle og få bygget sommerhuse og ferieboliger. Med tiden er det blevet til op imod 4.000 af slagsen.

Blandt andet overtog REKA et strandet feriecenter ved Ringkøbing Fjord. Driften blev strømlinet, der blev bygget ferieboliger, og i 2001 blev centret og seks andre samlet solgt til Danland-koncernen.

18BUSjesperkristensenreka.jpg

Dobbelt op med Lalandia

Et par år før var REKA gået ind i Lalandia, som var havnet hos et realkreditselskab.

»Det blev det store spring for os. Vi lagde en femårig plan for driften. Ved at udbygge centret og overdække vandlandet kunne vi hæve priserne med 25 procent, fordi produktet var meget bedre. Vi øgede belægningen med 25 procent; der var udsolgt hver weekend,« siger Jesper Kristensen, tredje generation i REKA, som han har ejet alene siden 2007.

Undervejs skulle der investeres massivt, og det førte til kontakter til Parken, som siden overtog Lalandia ved Rødby og snart også det nybyggede søster-badeland og feriecenter i Billund.

BM

På jagt i Østrig

Siden blev der mere stille om REKA, som søgte med lys og lygte efter andre feriecenterprojekter til at investere en del af Lalandia-fortjenesten.

»Vi havde blandt andet en mand i Østrig et helt år for at finde feriecentre til skisport. Men sæsonen er så kort, at det ikke kunne forrente sig,« fortæller Jesper Kristensen.

Tobenet strategi

I stedet satte REKA fokus på boligprojekter, typisk med rækkehuse. Geografisk er søgelyset rettet mod Storkøbenhavn og til dels Aarhus, fordi de to områder oplever stor vækst i indbyggertallet.

REKAs strategi har i dag groft sagt to ben: Dels gennemfører selskabet projekter i eget regi, dog ofte i samarbejde med en partner (som regel KPC eller typehusfirmaet Danhaus).

US-HOTELS-MERGER-FILES

Dels styrer REKA investeringer og projekter for en lokal kreds af investorer via fonde under West Coast Real Estate-navnet. De to første fonde har siden 2009 investeret rundt regnet en milliard i storkøbenhavnske mursten, og REKA er ved at samle penge ind til en tredje fond.

REKAs egne aktuelle byggerier omfatter rækkehuse i Glostrup på den københavnske vestegn – omtalt i disse spalter for en uge siden – samt i Søborg nordvest for København, i Aarhus-bydelen Stavtrup og i Esbjerg.

I West Coast-regi er planen over de næste år at udvikle og bygge 400-500 rækkehuse i omegnen af København.

bolig

Kontor i København

Samlet betyder det et øget engagement i hovedstaden, og lige efter Berlingskes besøg hos Jesper Kristensen ventede en ansættelsessamtale.

»Vi hyrer to mand herovre, for lokalkendskab er vigtigt. Vi etablerer også snart vores eget kontor,« siger REKA-chefen.

På vanlig vestjysk vis har REKA ikke flottet sig med egne københavnske kvadratmeter, men låner indtil videre et kontor på H.C. Andersens Boulevard. Her bor Esbjerg-advokatfirmaet Kirk Larsen, der blandt andet er rådgiver for REKA.

Breaking down the walls

Trods vækstplanerne holder Jesper Kristensen fast i en forretningsmodel med aktuelt blot otte mand på kontoret i Varde – og dertil samarbejde med eksterne arkitekter, byggerådgivere og administratorer.

»Vi skal aldrig være mere end 15-20 mand. Historien viser, at der altid sker en opbremsning, og så er det vigtigt ikke at have store faste omkostninger.«

Center

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen