Berlingske Business
17:42

Derfor er sporvogne nøglen til succes

sporvogn
Foto:

Det går stærkt med byudviklingen, og koden er nogle steder i USA sporvogne, hvis ellers politikerne står fast på løfterne.

Den amerikanske forbundshovedstad Washington D. C. har gennemgået en positiv byudvikling, der er ret enestående. Det er langt fra en succeshistorie for alle.

For omkostningerne har været, at de allerfattigste har mistet deres billige boliger, fordi bystyret bulldozer dem og bygger lejligheder, som middelklassen så flytter ind i. De allerfattigste – ja, de må flytte ud af byen. Man eksporterer de sociale problemer i Washington til de omliggende stater, Virginia og Maryland.

Men hovedstaden har lidt under en høj kriminalitet, hvor man ikke kunne bevæge sig øst for bestemte gader uden at risikere at blive overfaldet. Washington lå i mange år i toppen af mord-statistikkerne. Selv om den stadig er meget høj, så er store dele af Washington betydeligt mere sikkert at bevæge sig i end for blot få år siden.

En af metoderne har været – ud over at sanere store områder af byen – at få investorerne til at lægge trecifrede millionbeløb i de betændte områder. Ikke blot ved at bygge nye boliger. Men også ved at investere i et aften- og natteliv, som kan tiltrække især den unge middelklasse, der vil bo i byen. Det skal være sikkert at gå i byen om aftenen. Og investorerne har i stor udstrækning lagt penge i bydelene i en forventning om, at bystyret ville gøre det, de lovede. Blandt andet at genindsætte sporvogne i disse områder, så det blev eftertragtet at bo der – også for unge uden bil. Sporvognene skulle tilbage igen efter 50 års fravær og genrejse byen.

Et godt eksempel er området i den østlige del af H-street, som indtil for to år siden var et kriminelt tilholdssted og præget af, at bydelen blev brændt ned under urolighederne helt tilbage i 1963, da den sorte borgerrettighedsforkæmper Martin Luther King blev myrdet. Området ligger få kilometer fra Det hvide Hus, men var i årtier et sted, man ikke kom, slet ikke om aftenen. I dag er bydelen langsomt på vej tilbage.

18BUSVaekst-Cylindo.jpg

Washington var en af de tre byer i USA, der mistede værdier for over 100 mio. dollar i dagens penge ved urolighederne, der varede næsten en uge. 1.200 bygninger blev brændt ned til grunden, mange mistede deres forretninger, nationalgarden anholdt over 6.000 personer, og tusindvis flygtede ud af byen.

Da røgen var lettet over hovedstaden efter de voldsomme gadekampe lå flere bydele i ruiner. Bygningerne blev kun nødtørtigt genopført. Byen mistede flere hundredetusinde indbyggere i de kommende år på grund af den kriminalitet, der voksede op i ruinbydelene, og nye indbyggere er først nu langsomt ved at vende tilbage igen efter årtier i forstæderne. Processen har været hård og brutal med metoder, man aldrig ville drømme om at anvende i Danmark.

»Udsaneringen har været hård, og mange har ikke kunnet finde boliger igen i det relativt lille område, Washington er. Det er i dag billigere at bo i forstæderne eller helt at flytte ud af området, for bysaneringen fjerner de »gamle« boligområder, hvor folk havde råd til at bo. Desværre var der også meget kriminalitet i disse områder. Og det er selvfølgelig glædeligt, at det er væk. Men prisen har været høj,« siger Manuel Gonzales, der bor i bydelen, til Berlingske under en rundvisning i den østlige del af H-street. Han siger, at mange af de fattige fik løfter om nye boliger til lav husleje, hvis de flyttede ud af deres nuværende boliger i et år, mens det hele blev bygget op igen. Men de blev ifølge Gonzales fuppet. Billigboligerne blev kun bygget i et meget beskedent omfang.

US-WEST-COAST-PORT-WORKERS-YET-TO-REACH-LABOR-DEAL-AS-POTENTIAL-

Og investorerne føler sig også snydt. Bystyret er nemlig løbet fra deres løfter til investorerne. Sporvognsskinnerne er ganske vist lagt. Men den sidste storstilede investering, der skulle sikre et effektivt transportsystem, er blevet skrinlagt. Officielt fordi udgifterne er løbet løbsk. Foreløbig har det kostet 160 mio. dollar, men investeringen bliver nu bremset, og byudviklingen er derfor tvivlsom i området. Og byen mangler boliger til de unge middelklasse amerikanere, der står i kø for at få en lejlighed i centrum af Washington og er villig til at betale det, det koster. For det er en investering også for dem i fremtiden. Men uden sporvogne og natteliv er chancerne for, at de flytter ind, ringe.

»Jeg er en smule chokeret over at høre folk løbe fra deres løfter«, siger en af byens entreprenante byudviklere, Jim Abdo, til The Washington Post.

Han er en kendt mand i hovedstaden, fordi han er en af dem, der går ind og »afvikler« de kriminelle områder og forvandler dem til nye middelklasse-enklaver. Han har investeret mange penge i disse bydele under forudsætning af, at sporvognene kom. For de har været en nøgle til byudvikling mange steder i USA. Men løfterne har det med, som han siger, at forsvinde ved et nyt valg, hvor nye politikere kommer til, Og da er sporvognene et af de områder, man sparer på, hvis man mangler penge, selv om der er masser af undersøgelser, der viser, at man får investeringen igen mangedoblet.

25bueMichael0484.jpg

Sporvognene skulle være lige så succesfulde som i en anden amerikansk by. I Portland, Oregon, investerede man i begyndelsen af dette årtusinde i sporvognssystemer, der i dag er en ubetinget succes med sine knap 20 kilometer spor. Og senere er andre byer fulgt med, Atlanta, Tucson og Salt Lake City, selv om der også er byer, der har investeret i forberedelserne og så trukket i land efter et valg.

»For H-Street og for den linje, der var forberedt, kunne vi forvente otte mia. dollar i investeringer over en ti-års periode. Nu er den del foreløbig skrinlagt«, siger byplanlæggerne til The Washington Post.

»For sporvogne er nøglen til succes, hvis man skal tro byudviklerne. De unge med gode jobs vil godt betale for gode boliger i byens absolutte centrum. Men de vil også have et offentligt transportsystem, der fungerer. Det gør sporvognene, og det gør busser som regel ikke,« siger Abdo.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen