Berlingske Business

Demokratiske kvadratmeter på toppen af København

13BUEBAGSIDE-091635.jpg
Anders Andersen. Foto:

Kontorhoteller er en hastigt voksende branche, og vækstkometen Ordnung slår til nytår dørene op for 200 nye kontorpladser øverst i Codanhus på Frederiksberg.

Kontorhoteller ser ud til at være et koncept, der passer som fod i hose ind i vor tid. Inden for flere og flere brancher bliver det almindeligt at slå sig ned som freelancer eller konsulent eller på anden måde drive en mindre, selvstændig virksomhed, enten som hovedbeskæftigelse eller som supplement til et lønmodtagerjob. Det skaber øget efterspørgsel på løsninger, hvor selvstændige kan kombinere arbejdsro og erhvervsegnede rammer med at omgås andre mennesker i et professionelt miljø.

At det går støt opad med efterspørgslen på fleksible kontorpladser ude i byen, mærker man tydeligt hos Ordnung, der i disse år står meget stærkt på markedet for kontorhoteller.

Adgang til de bedste ejendomme

Adm. direktør Anders Andersen stod i 2010, da finanskrisens mørke sky lå over ejendomsbranchen, med to gabende tomme etager på Østerbro. Så fandt han på navnet Ordnung, den omkostningsreducerende strategi med ubemandede kontorhoteller og den særlige, detaljeorienterede atmosfære af glad professionalisme, der kendetegner de arbejdspladser, virksomheden lejer ud.

Det skabte grundlaget for en forretning, der har muliggjort, at Ordnung, kun 11 måneder efter at have åbnet et luksuriøst kontorhotel i Hellerup, er godt i gang med at indtage de tre øverste etager af Codan-bygningen på Frederiksberg.

Dér åbner 200 arbejdspladser i januar 2018, og alt er for længst tænkt igennem – fra 24 timers bemanding i form af en vagt, snedkerfremstillede mødeborde i røget eg og fredagsbaren på tagterrassen, hvor det er Ordnung, der giver rødvinen.

FoghRasmussen

Anders Andersen vurderer, at brugen af den attraktive beliggenhed med panoramaudsigt over Københavns tage til kontorhoteller er et eksempel på et nybrud inden for den måde, byens ejendomme benyttes på:

»Førhen var det kun store, kendte virksomheder, som havde mulighed for at ligge i sådan en bygning og nyde godt af en af byens bedste udsigter og de professionelle fordele, der er forbundet med at ligge i en ejendom, som imponerer kunder og gæster. Men i dag har man via den udbredte brug af kontorhoteller fået adgang til den form for beliggenhed også som lille virksomhed og sågar som freelancer eller ejer af en enkeltmandsvirksomhed,« siger han og tilføjer:

»På den måde føler jeg, at vi i Ordnung – udover at vi selvfølgelig driver en god forretning – er med til at demokratisere erhvervslivets adgang til de bedste placeringer i København.«

Eksperter om boligbob

Fortællingen ligger i detaljen

Vi lever i en tidsalder, hvor enhver virksomhed må have sit eget ‘narrativ’ for at kunne klare sig i konkurrencen med andre. Et kontorhotel er således heller ikke bare et kontorhotel, og det er helt nede på detaljeplanet, Ordnungs særlige fortælling skabes, siger Anders Andersen:

»Jeg er enormt kvalitetsorienteret, og jeg driver til tider mine samarbejdspartnere til vanvid, fordi jeg vender og drejer hver eneste detalje. Men kommer du her og overvejer at leje en kontorplads, skal du føle dig hjemme lige med det samme. Det betyder, at både materialevalg, møblering, lamper og alt andet skal spille sammen og danne den professionelle, optimistiske, moderne og casual atmosfære, vi går efter. Hvis alle de store virksomheder kører med kobberlamper, så kan vi lide at gå den anden vej. Vi vil gerne skille os ud, og det er noget, der foregår på detaljeplanet.« Han tilføjer:

»Selvfølgelig kan vi ikke ramme alle. Men dem, vi ønsker at ramme, vil vi til gengæld gerne være rigtigt meget for.«

451096717.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen