Berlingske Business
17:41God weekend

Danmark er et halvtrægt marked for kontorhoteller

06BUEBE-084411.jpg
Kontorlokaler i London er – set med danske øjne – horribelt dyre. De er ikke billigere i kontorhoteller, men her kan man spare på pladsen ved at dele med andre, og man kan hurtigt indskrænke, hvis forretningen går dårligt. Foto: Flickr.

I vores nabolande er lejeniveauet for kontorer højere end herhjemme. Det gør det fordelagtigt at bo på et kontorhotel, hvor man kan deles om blandt andet kontorlokaler.

Der bliver talt meget om kontorhoteller, og en lang række aktører i branchen har de senere år kastet sig over segmentet i større eller mindre omfang.

Det er også et område, som kalder på kreativitet, og som derfor fascinerer. Ydermere har mange selvstændige haft berøring med kontorhoteller – hvis ikke ved at leje sig ind i dem, så som minimum ved at undersøge udbuddet.

Men midt i al snakken glemmer man nemt én vigtig detalje: nemlig at kontorhotellerne – i hvert fald endnu – udgør en meget lille niche.

»Man skal stadig måle kontorhotellernes markedsandel i promille og ikke i procenter. Og en enkelt stor virksomhed, for eksempel Novo Nordisk, har formentlig flere kontorpladser, end der er i alle Danmarks kontorhoteller tilsammen,« siger Jakob Dalhoff, adm. direktør i Lokalebasen.dk.

1

Dyre lokaler i London

Jakob Dalhoff vurderer, at den årlige vækst i antallet af pladser i kontorhoteller ligger omkring fem pct. Dermed vinder segmentet fortsat markedsandele, men bølgen er ikke så stærk, at man kan sige, at kontorhotellerne disrupter markedet.

Nogle steder i udlandet har kontorhoteller en langt større status. Det gælder for eksempel i London, hvor det er en væsentlig faktor, at lejemål er meget dyrere, end de er på selv de bedste adresser i Danmark.

»I London kan du nemt komme til at give det samme i pund pr. kvm, som du giver i kr. pr. kvm herhjemme. Så bliver det pludselig meget dyrt at have et mødelokale, du kun bruger hver tredje dag, og det bliver meget mere oplagt at dele det med andre. Samtidig har man mange steder tradition for længere binding i almindelige lejekontrakter, end vi har i Danmark, og det gør også kontorhoteller, hvor man kan opsige sit lejemål med kort varsel, attraktive,« siger Jakob Dalhoff.

»I Danmark er det nogle andre forhold, der driver markedet,« fortsætter Jakob Dalhoff. »Kontorhoteller betyder, at selv de mindste virksomheder har adgang til lækre lokaler med for eksempel godt design i inventaret. Efterhånden ser vi også, at lidt mere etablerede virksomheder med 10, 20 eller 30 medarbejdere vælger at bo langsigtet i kontorhotel, blandt andet for at slippe for besværet med at håndtere rengøring og kantinedrift.«

534684679.jpg

Kollegiale fordele

Anders Christian Andersen, direktør og indehaver i Ordnung, peger også på, at egentlige lønmodtagere udgør en stadigt mindre del af arbejdsmarkedet. Flere og flere er i projektansættelser, og i den situation kan kontorhoteller være et oplagt valg for både arbejdsgiver og -tager – det er fleksibelt og giver mulighed for at få nogle af de kollegiale fordele, der er ved en traditionel, fast ansættelse.

Derfor går konkurrencen også i høj grad på, om kontorhotellerne kan give mere end blot de fysiske rammer. Et godt og velfungerende socialt liv bliver i høj grad værdsat.

Sky

Men Ib Henrik Rønje fra World Trade Center i Ballerup mener også, at kunderne i højere grad burde se på prisen. Han mener, at den er konkurrencedygtig i forhold til traditionelle lejemål.

»Man overser ofte omkostningerne til administration og er meget optaget af, om lejemålet koster 900, 1.000 eller 1.100 kr. pr. kvm. Men man glemmer de omkostninger, der er sværere at måle – for eksempel hvad receptionisten skal bruge tid på,« siger Ib Henrik Rønje.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen