Berlingske Business

Danica opgiver milliardsalg af butikscentre

aaa
Arkivfoto Foto:

Pensionskæmpen satte for et år siden tre mindre centre i Helsingør, Hvidovre og Ishøj til salg for knap en milliard. Trods stor interesse, også fra udlandet, er et salg nu opgivet.

»Salgsprocessen er stoppet. Det skete før sommerferien. Prisen skilte os ad, og vi er ikke i en position, hvor vi er nødt til at sælge.«

Sådan siger Eva Handest, ejendomschef med ansvar for butikscentre, til Berlingske Business om de tre mindre butikscentre, som Danica Pension for lige knap et år siden satte til salg.

Ræsonnementet var, at Danica er bedst til at drive større butikscentre som Amager Centret, City 2 i Høje-Taastrup, Frederiksberg Centret og Lyngby Storcenter, mens andre nok var bedre til at håndtere de lidt mindre indkøbssteder. Og derfor røg Helsingør Bycenter, Hvidovre C og Ishøj Bycenter på salgslisten i sensommeren 2014.

Dengang anslog ejendomsdirektør Peter Mering over for Berlingske den samlede salgspris til »en lille milliard« og forudså både stor købsinteresse og et hurtigt salg.

»Der var en del interesserede, men nogle ville kun købe et eller to centre. Til sidst forhandlede vi med nogle få, men kunne ikke blive enige om prisen,« siger Eva Handest.

Branchekilder vurderede sidste år, at de tre salgsmeldte centre ville nyde stor interesse – især fra de øvrige nordiske lande, hvor der jævnligt bliver handlet indkøbscentre.

Lun på Danmark

Herhjemme ligger hovedparten af de 113 butikscentre nogenlunde fast ejermæssigt: Danica er størst med 16 centre, mens ejendomsselskabet Dades har 12 centre, og Steen & Strøm ejer kæmpestore Field’s i Ørestad samt to andre centre. Resten har længe været spredt på en lang række ejere.

Dog har den tværnordiske ejendomsinvestor Nordic Real Estate Partners (NREP) på få år overtaget godt en håndfuld mindre centre og åbner i næste måned det store BIG-center – tidligere kaldt DISA Shopping – i Herlev.

Også finske Citycon er lun på Danmark og har foreløbig købt Albertslund Centrum og desuden investeret i et kommende butiksstrøg i centrum af Køge.

Tyske ECE har overtaget hovedparten af det enorme Rosengårdcenter i Odense, mens franske Unibail-Rodamco ejer Fisketorvet i København. ECE driver næsten 200 europæiske centre, og franskmændene ejer 72 indkøbsmekkaer.

Klar til ny vækst

Set gennem de lange briller har butikscentre vundet frem, siden Rødovre Centrum som det første slog dørene op tilbage i 1966.

Fra årtusindskiftet og frem til 2008 voksede centrenes andel af danskernes forbrug fra cirka 18 til 24 procent, men så bremsede finanskrisen fremgangen. Danskerne begyndte at købe mere ind i lavprisbutikkerne, mens der blev længere mellem cafebesøg og tøjkøb.

Med krisen stort set overstået vurderer mange detailhandelseksperter, at centrene kan genoptage fremmarchen og måske nå 30 procent af det samlede privatforbrug om nogle år.

Det kræver dog investeringer – både i flere kvadratmeter og i moderniseringer, bedre indretning og måske ændret sammensætning af butikker og andre tilbud til kunderne.

Danica er konstant i gang med en stribe små og store projekter for sine centre. Blandt de større var udvidelsen af Frederiksberg Centret med en ekstra etage med 25 butikker og spisesteder i foråret – et forløb, hvor alene byggefasen tog tre år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen