Berlingske Business

Copenhagen Capacity i mere tilbagetrukken rolle på MIPIM

14BOTNYHED-143523-367.jpg
London præsenterer sig for investorerne på MIPIM sidste år. Engang var det utænkeligt, at investorer skulle vise blot tilnærmelsesvis samme interesse for den danske hovedstad. Det er det ikke længere. Foto: S. D’HALLOY – IMAGE&CO for Reed Midem

Byggesocietetet har i år overtaget den rolle som vært og koordinator på den danske stand, som Copenhagen Capacity ellers har udfyldt de seneste 22 år.

Alt er ikke helt ved det gamle for dem, der i disse dage besøger hovedstadens stand på ejendomsmessen MIPIM i Cannes.

Gennem 22 år har Copenhagen Capacity været vært på standen. Og når man i år har overladt stafetten til Byggesocietetet, ligner det den ideelle version af en skatteyderfinansieret indsats for erhvervsudvikling: Man pukler på og gør det sure arbejde, indtil projektet er selvbærende og lønsomme virksomheder selv kan og vil tage over.

Tilbage i 90erne virkede det op ad bakke at sælge det lille og meget lokalt forankrede danske ejendomsmarked til udenlandske investorer. Og de resultater, man dog nåede i de første år, blev umiddelbart bombet tilbage til stenalderen under finanskrisen.

Men ret hurtigt konkluderede de internationale investorer, at krisens chok tværtimod var en grund til at komme til den danske hovedstad, hvor økonomen er solid og folketallet voksende. Siden er denne tendens kun taget til, og nu om dage kommer de udenlandske investorer nærmest af sig selv.

For eksempel var højst tre af de 10 største investorer på det danske ejendomsmarked sidste år, ifølge en opgørelse fra Cushman & Wakefield, danske. Se skemaet.

08BUSPix-Nordeas-danske-h#2.jpg

Flere kræfter til kerneopgaven

Men stadigvæk er en så mangeårig rolle som koordinator og vært, som Claus Lønborg, direktør i Copenhagen Capacity, udtrykker det, ikke noget, man bare lige hopper fra. Men når det nu skal være, er der også en vis lettelse ved det.

»I mange år har den danske stand populært sagt været et sammenskudsgilde mellem branchens virksomheder, offentlige parter og en lang række andre aktører. Det har sine fordele, at man står sammen, men det har også givet os nogle udfordringer, når vi hvert år skal ud at samle aktører, få dem committet og få dem til at betale. Det er det arbejde, som Byggesocietetet nu har påtaget sig, og som de, som en del af branchen, også er bedre positioneret til, end vi er,« siger Claus Lønborg.

»Det, vi kan gøre nu, er i højere grad at bruge flere kræfter på det, vi også er sat i verden for: at markedsføre Storkøbenhavn internationalt. Så vi er fortsat partnerne, men vi kan bruge nogle flere resurser på at møde udenlandske investorer,« fortsætter han.

embe

Hjemlig markedsføring

Men selv om mange af de danske deltagere på MIPIM har nok at gøre med at tale med nysgerrige udenlandske investorer, udfylder messen i Cannes traditionen tro også en funktion som et sted, hvor danskere møder andre danskere. Det har f.eks. Ejendomstorvet.dk som en del af sin mission. Portalen benytter messen til at markedsføre en ny funktionalitet i henseende til kontorhoteller og andre fleksible måder at leje kontorpladser på. Et felt, hvor man må se sig udfordret af andre og driftige portaler.

»Vi har længe bemærket, at efterspørgslen efter fleksible løsninger er steget, og Ejendomstorvet.dk har ikke været målrettet nok til at følge med udviklingen. Derfor har vi nu skabt et separat område, et univers, om man vil, som skal gøre det til en bedre oplevelse for brugeren at navigere i,« oplyser Ejendomstorvet.dk i en mail til Berlingske Business Ejendomme.

»Hotdisk, flexplads, co-working, kontorfælleskab, kontorhotel – kært barn har mange navne. Vi vil gøre markedet mere gennemskueligt, og vi har forsøgt at skabe noget, som er anderledes for hele markedet, da vi gerne vil gøre op med alle de navne, der bliver brugt om kontorhoteller, for at hjælpe brugeren godt på vej. Derfor har vi lavet nogle helt nye søgekriterier, herunder tre faste definitioner fast plads, flexplads og lukket kontor som brugerne kan benytte til at guide sig igennem mængden af kontorhoteller,« oplyses det videre.

07BUENYHED-093244-483.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen