Berlingske Business

Byggesjusk

Det går skidt med produktiviteten i dansk byggeri.

Som det fremgår af dagens avis, så ligger byggeriets produktivitet langt under andre branchers. Jyske Bank har beregnet, at produktiviteten i byggeriet kun er steget med 1,8 pct. om året siden 1966, mens produktiviteten i den øvrige danske økonomi i samme periode er steget med 2,8 pct.

Hvis produktiviteten i hele den danske økonomi havde været på niveau med byggeriets siden 1966, ville danskerne velstandsmæssigt have været på niveau med begyndelsen af 1980''erne. Med andre ord ville bruttonationalproduktet i dag pr. indbygger være det samme som i Grækenland, Portugal og Spanien.

Resultatet af den ringe byggeeffektivitet er, at både det offentlige og private mennesker betaler alt for meget for deres byggeri.

På det offentlige område er man som bygherre begyndt at stramme gevaldigt op. Krav om, at de, der bygger for det offentlige, anvender partnerskabsaftaler, IT og digital byggesagsbehandling har øget effektiviteten hos byggeerhvervet. Oprettelsen af byggeriets evalueringscenter har sat fokus på produktivitet, og der arbejdes godt med digitalisering af byggeriet.

På det private område er det straks værre. Her har bygherren ikke ressourcer eller viden til at kontrollere, at byggeriet nu også er effektivt. Her må bygherren stadig betale håndværkeren for den halve time, han bruger på værkstedet inden har møder på byggepladsen. Og her må bygherren fortsat konstetere, at der ikke er megen kommunikation håndværkerne imellem.

Det duer ganske enkelt ikke.

Byggeriet må stramme langt mere op på processerne, end det vi har været vidende til de seneste år. Også for byggeriet er truslen fra udlandet blevet ganske nærværende, og både polske og svenske byggevirksomheder står på spring for at overtage danske byggeopgaver.

Regeringen har spillet ud med, at den danske byggesektors produktivitet fremover skal stige med to procent om året, så vi f.eks. kommer på linje med svensk byggeri. Det er dybt nødvendigt. Hvis ikke virksomhederne starmmer op, bliver der ikke mere arbejde at få. Hertil er konkurrencen ganske enkelt for hård fra de udenlanske entreprenører. dalgas

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen