Berlingske Business

Byggeriet i skarp kritik af regeringens klimapolitik

Venstre-regeringen møder nu skarp kritik fra bygge- og anlægsbranchen for manglende ambitioner på energi- og klimaområdet.

Venstre-regeringen møder nu skarp kritik fra bygge- og anlægsbranchen for manglende ambitioner på energi- og klimaområdet, skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Kritikken kommer, efter at regeringen har neddroslet målet om en 40 procents CO2-reduktion frem mod 2020, skrottet de kystnære vindmøller og skåret i midlerne til forskning på området.

Hvor udviklingen i den grønne omstilling før var drevet fra Christiansborg og fra centraladministrationen, er det i dag i høj grad branchen selv, der går foran, så Danmark fortsat kan være på forkant.

En af organisationerne er Dansk Byggeri, hvor direktør Michael H. Nielsen frygter, at den grønne omstilling nu vil blive ramt af stop-and-go.

– Branchen har erkendt det manglende engagement og tager nu selv over, så vi stadig kan gå foran, siger han.

Michael H. Nielsen mener, at den nuværende Venstre-regering gør op med en strategi, der startede helt tilbage under tiden med Anders Fogh Rasmussen som statsminister.

For solcellevirksomheden Sveigaard i Herning har de manglende grønne ambitioner haft den konsekvens, at virksomheden kører med underskud.

– Solceller er blevet en tabersag, siger adm. direktør Niels Sveigaard.

Kritikken bakkes op af oppositionen

– Det går ud over investeringerne og koster arbejdspladser, at ting bliver udskudt på ubestemt tid, og at der ikke er klare rammer, siger klima- og energiordfører Jens Joel (S).

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen