Berlingske Business
13:13Storm lukker hollandsk lufthavn og aflyser fly i Danmark

Byggeriet: Energispareplan flytter ikke noget afgørende

Byggeriet: Energispareplan flytter ikke noget afgørende - 1
Det er fint nok, at regeringen samler sin indsats for at få danske boligejere, virksomheder og offentlige myndigheder til at investere i energibesparelser og CO2-reduktion. Men de 22 initiativer vil ikke flytte noget afgørende, mener Dansk Byggeri. Foto:

Regeringens 22 energispareinitiativer vil ikke flytte noget afgørende. Man kan ikke tvinge parcelhusejere uden friværdi til at foretage investeringer af den størrelse, som regeringen lægger op til, siger Dansk Byggeri.

Det er fint nok, at regeringen samler sin indsats for at få danske boligejere, virksomheder og offentlige myndigheder til at investere i energibesparelser og CO2-reduktion. Men de 22 initiativer vil ikke flytte noget afgørende, mener Dansk Byggeri.

”Ét af de store problemer er, at der ikke følger penge med regeringens planer. Der er tale om så store investeringer, at man ikke bare kan tvinge folk til at foretage dem. Når parcelhusejerne ingen friværdi har, så kan man altså ikke tvinge dem til at gøre noget som helst,” siger Jonas Møller, specialkonsulent inden for energirenovering af bygninger hos brancheorganisationen Dansk Byggeri.

Samtidig tror han ikke på, at der er politisk vilje til at tage initiativer, som for alvor tvinger husejere til at investere dyrt i energirenovering.

”Rent politisk vil ingen presse parcelhusejerne. Det har tidligere ført til regeringers fald,” siger Jonas Møller.

Ingen effekt indtil nu
Dansk Byggeri ser ikke overraskende gerne, at der kommer gang i markedet for energirenovering og energibesparende byggeri midt i en krisetid. Hidtil er det nemlig ikke gået for godt.

”Når det gælder energirigtig renovation og nybyggeri er vi stadig i en ret fastlåst situation herhjemme. De initiativer, som hidtil har været taget som for eksempel energimærkning af bygninger, har vist sig ikke at have nogen effekt,” siger Jonas Møller.

Selvom han hilser de nye initiativer velkomne, så stiller han sig tvivlende over for effekten af regeringens strategi for reduktion af energiforbruget i bygninger og den pakke med 22 initiativer, som oprindeligt blev præsenteret i april i år.

I løbet af efteråret vil regeringen præsentere en række lovforslag og initiativer, som skal sikre, at de 22 initiativer bliver realiseret.

200 kr. på varmeregningen ikke nok
En stor del af forslagene har været på bordet i længere tid, og pakken er derfor langt hen ad vejen en opsummering af regeringens initiativer på området. Andre er EU-krav, som regeringen under alle omstændigheder skal gennemføre.

”Forslagene trækker i den rigtige retning, men det her er ikke noget, der kan tales i gang. Folk investerer ikke i energisparende teknologi, fordi de kan spare 200 kroner på varmeregningen om året. Dertil fylder energiudgifterne for lidt i husholdningsbudgettet. Det er kun i forbindelse med større renoveringer, at folk tænker fornuftigt,” siger Jonas Møller.

Enkelte forslag kan dog have en positiv effekt, mener Jonas Møller og fremhæver forslaget om at skærpe komponentkravene til blandt andet vinduer og døre.

I dag er det i princippet frivilligt, om boligejere og bygherrer vælger de mest energisparende vinduer og døre, når de renovere. En skærpelse af kravene ville kunne ændre på det forhold.

Jonas Møller glæder sig også over, at regeringen tilsyneladende vil satse penge fra Globaliseringspuljen på at udvikle såkaldt plusenergi-byggeri, det vil sige bygninger som er 100 pct. selvforsynende med energi.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen