Berlingske Business
15:35Dow Jones fortsætter rekordridt i USA

Byggemarkeds-kæderne har ikke fulgt med tiden

Byggevarebranchen er paradoksernes branche. På trods af stærkere og stærkere internationalisering og øget konkurrence

fra udlandet slås de danske byggevarekæder fortsat med lav effektivitet, fordyrende mellemled og mangel på professionalisme

i ledergrupperne.



Det konkluderer Bruno Christensen, adm. direktør i Retail Institute Scandinavia i Århus. Instituttet

er Skandinaviens største viden- og kompetencecenter inden for detailhandel, forbrugeradfærd og mærkevaresalg.



Han

mener, at byggevarebranchen endnu ikke er nået med ind i det 21. århundrede, og det skyldes, at erhvervet ikke er effektivt

nok i distributionen fra materialeproducent til entreprenør. Det skyldes bl.a., at der historisk er tradition for unødvendige,

fordyrende mellemled i branchen, hvor indkøbforeningerne skal have procenter ved salg fra producent til entreprenør.

Når der ikke tilføres nogen værdi, er sådanne ordninger blot fordyrende.



Desuden er det almindeligt,

at materialeproducenter, der sælger direkte til entreprenørerne, løber ind i vanskeligheder. Problemet er, at tømmerhandlerne

ikke længere vil handle med producenter, der går udenom forhandlerleddet.



- Tømmerhandlernes handlemåde

er både logisk og forståelig udfra en købmandsmæssig tankegang, siger Bruno Christensen.











Dårlig

ledelse

Lav produktivitet, for dyrt byggeri og alt for mange fejl i byggeprojekterne skyldes ifølge Bruno Christensen ofte dårlig

ledelse i byggevirksomhederne. Han ønsker ikke at komme med eksempler.



- Jeg vil indskrænke mig til at sige, at

mange fusioner i branchen ikke giver tilstrækkelige synergigevinster, fordi ledelsen ikke kommer ud over de rent personlige

interesser. Der mangler professionalisme i mange virksomheder, siger han.

Dansk opkøbskandidat

Internationaliseringen

har også betydning i den lokale andedam, og den britiske kæde Kingfisher, der er størst i Europa, har netop vundet fodfæste

i Sverige - et af Danske Trælasts kernemarkeder.



Kingfisher opererer i Sverige under navnet Hornbach.



- Kingfisher

har en erklæret politik om, at de kun vil være på markeder, hvor de er førende. Det vil naturligvis få

betydning for Danske Trælast, vurderer Bruno Christensen.



Han ser Danske Trælast som en oplagt opkøbskandidat

for udenlandske koncerner, der med et snuptag vil sikre sig et solidt fordfæste på det nordeuropæiske marked.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen